Jean Valvis, omul din spatelele brand-ului creativ

2017 vizualizari

Interviuri

Jean Valvis, omul din  spatelele brand-ului creativ
Autor: Ecaterina Virgolici

Intr-o lumea a omenilor care alearga dupa etichete, am avut onoarea de il cunoaste pe cel  care care creeaza etichete, packaging si produse. Un om ce poate fi pentru noi un model de originalitate, putere, si nobila dorinta de a valorifica ce altii au ignorat, valorile naturale  ale Romaniei. 

Yannis Jean Valvis, caci el va fi protagonistul interviului meu, l-am cunoscut intr-o dupa amiaza caniculara. Cu zambetul pe buze si dornic de a raspunde oricarei curiozitati, domnul Valvis este mai mult decat o prezenta incantatoare, este un om pe care il poti asculta ore intregi, povestile lui presarate cu glume sunt adevarate lectii de viata ce te captiveaza.

Domnule Valvis, cand ati pus prima oara piciorul pe pamant Romanesc?        

In anul 1992. Am venit aici pentru un proiect, am descoperit pas cu pas Romania, insa in anul 1992 am venit pentru prima oara in aceasta tara. Aveam un proiect de realizat, ca inginer consultant, veneam din Geneva si  trebuia sa fac un studiu  de fezabilitate, acesta fiind motivul ce mi-a calauzit pasii spre Romania.

Cum ati gasit romanii? Ce imagine aveti in minte despre romanii din acea perioada?

Romanii erau tristi. Prima imagine aceasta este. Tristetea se citea pe fetele lor, fie ca stateau  la coada la magazin, fie ca asteptau sa traverseze strada, oamenii nu emanau niciun sentiment de optimism. Hainele lor erau cu culori necombinate, fara a fi  atenti la detalii, nimeni nu avea pofta  de viata.   

Cand v-ati intors pentru a incepe sa investiti? Sa incepeti efectiv toata aceasta afacere?

In anul 1994. Atunci am luat decizia de investi in aceasta tara si de a valorifica unicitatea sa. Aveam foarte multe idei, multe solutii, simteam ca pot sa fac ceva unic.

Domnul Valvis are o poveste mai mult decat interesanta despre prima sa tangenta cu tot ce presupunea si semnifica apa minerala  si  cea plata in anii abia dezmetici  dupa comunism ai Romaniei.  A sa poveste descrie cel mai bine cat de departe era tara noastra de ideea de branding si de ideea de a isi valorifica ceea ce natura a oferit:

Aceasta intamplare descrie una din primele mele tangente cu aceasta tara. Eram intr-un restaurant , si am comandat o apa plata. Chelnerul amuzat  spune ca nu au apa plata in meniu, si in consecinta imi aduce o apa minerala. Am fost mai mult decat dezamagit: o sticla verde, murdara, cu o eticheta lipita stramb. Apoi cand mi-a turnat-o in pahar  toata imaginea mea s-a dovedit a fi corecta eu dorind sa consum o apa minerala  fina si cristalina.  A fost unul din momentele care m-a marcat cel mai mult. Atunci m-a fulgerat  ideea necesitatii unei ape pure imbuteliata la un packanging frumos si pe care o poti consuma de placere.

Si totusi, ne intrebam cum cei care descopera solutii reusesc sa gaseasca inventivitatea si originalitatea pentru a duce la capat ceea ce isi propun. O alta mica istorioara ne este model asupra semnificatiei creativitatatii : Eram in Franta si am observant cum apa Evian este transporata cu trenul, pe vagoane fiind inscpritionat numele Evian. In acel moment mi-am dat seama ca si eu pot face acest lucru. Am cerut trenuri pentru a imi pune in practica ideea, pentru ca solutia camionelor era imposibila. Desi a fost dificil, si m-am lovit de multe refuzuri am reusit. Cam pe aceeasi strategie m-am bazat cand pe tricourile fotbalistilor am inscripionat LaDorna. Si iarasi, a functionat. 

 Cu aceasta poveste  si cu imaginea  pe care v-o conturau zilnic  romanii,  totusi ati avut curaj sa investiti aici. De unde  puterea de a crede?

Nu este neaparat vorba de curaj, ci de a investi in ceea ce crezi.  Eu am crezut puternic in ceea ce am facut, nimic nu a fost fortat, ci natural. Am descoperit cu o nemarginita incantare izvoarele din Vatra Dornei  si de aici pana la decizia mea nu a fost cale lunga. M-am folosit de multe teste, de multa munca, de documentare, am dus mostre unor chimisti  importanti din Geneva (Chimiste Cantonal de Geneve) pentru a afla rezultatul. Si da, apa era pe cat de pur pe cat speram. Asa a inceput Dorna, o intreaga afacere, cu foarte multi piloni cheie si cu multa investitie.

In 2005 ati inceput acest  proiect, Aqua Carpatica, care este cea mai pura apa din lume. Iarasi va intreb, de unde aceasta initiativa?

Aqua  Carpatica este cu siguranta cea mai pura apa carbogazoasa din lume. Este in mine ideea de a investi in viitor, vreau sa construiesc. Acum cladesc acest brand de apa , Aqua Carpatica. Dumnezeu mi-a scos in cale acest izvor care este la nivel mondial ceva unic, exceptional, este un izvor de apa natural carbogazoasa si avem marea minune de a fi un izvor cu zero nitrati.  Ridic stafeta sus si in ceea ce priveste consumatorii, oamenii au inteles ceea ce consuma, ca si in cazul Dorna (apa minerala) si LaDorna (lactate) , oamenii se informeaza daca ceea ce consuma este benefic pentru ei.

Domnul Valvis crede cu tarie in ceea ce face, si declara cu incredere :”Avem sanse mari de a construi  un produs Premium Exclusivist  care sa devina un Brand international.” 

Dupa frumoasele experiente cu apa, ajungem si la vinuri. Cum ati ajuns si aici si de ce  Domeniile Samburesti?

Prima mea tangenta  nu a fost foarte incantatoare, situatia nu era deloc  organizata si a fost nevoie de multi bani si multa energie. Intreaga initiativa a inceput prin re-branduirea vinurilor faimoase, din timpul lui Mihai Viteazu , Samburestii fiind, asa cum ne spune istoria al lui Logofat Teodosie Rudeanu, apoi a intrat in posesia familiei Bratianu, si inca un detaliu, era preferat de numele importante din perioada comunista.  Am crezut cu tarie ca Domeniile Samburesti  au un viitor si pot avea succes, aspect ce s-a concretizat.

Marturisesc ca acest vin rosu se numara si printre preferatele mele , si prima dorinta a fost  sa il construiesc ca brand. 

Domnul Valvis  implica pasiune nu numai in ce investeste dar si in ce povesteste. Ne-a deslusit din tainele branding-ului, din ideile ce nu a intarziat sa le puna in practica si din experientele sale.  

Procesul de creativitate este totul pentru mine, dorinta de a stabili ceva si de a pune in aplicare ceva creativ este ceea ce conteaza cu adevarat. Eu imi ascult consumatorii, si nu am facut neaparat studii ci am mers si personal am avut tangente cu ei. I-am intrebat unde considera ca trebuie modificari, eticheta este buna? Forma sticlei le place? Ce anume ar schimba, asta sunt cu adevarat descoperiri privind parerea consumatorului.  Este unul din cele mai mari succese de a capata increderea unui cetatean

Intrebat ce parerea are de directia spre care merge Romania si daca in aceste momente Aqua Carpatica va avea success, dansul afirma increzator: “Romania vinde in strainatate  busteni, fier vechi sau masinile Dacia, dar , la un pret mic.  Cred cu taria ca AQUA Carpatica va fi un produs de lux , cu care Romania il va putea exploata cu mare mandrie.”

In fata succesului dumnevoastra sunt sigura ca nu toti si-au aruncat palaria. Care  au fost cei din partea carora ati simtit invidia si rautatea?

Au fost multi, au fost.  In momentul in care am venit cu Dorna au fost unele voci ce s-au aratat nemultumite, contestand intentiile mele. Sunt foarte putini cei care se bucura cu adevarat de ceea ce realizezi, au aparut articole cu titluri ofensatoare, declaratii deplasate insa am reusit sa dovedesc ca tot ceea ce am facut este munca, investitie si timp.

Au fost multi si cei care au inteles ca  implicati  cele trei elemente, munca,investitie si timp. Ca dovada sunt premiile pe care le-ati obtinut (2006 Revista The Diplomat (Greek Investment Awards): Cea mai buna dezvoltare regionala, 2006 Ziarul Bucharest Business Week (Swiss Leadership Awards): Cel mai admirat om de afaceri elvețian, 2004 Ziarul Capital Magazine (Oskar Award): Omul de afaceri al anului 2004, 2002 Cotidianul Ziarul Financiar (Leaders – People that shake the market): Premiu de excelența, 2002 Universitatea București – Departamentul pentru Cercetare, Implementare și Micro producție: Diploma de Excelența pentru activitate de producție, cercetare și marketing, 2001 Ziarul Bucharest Business Week (Swiss Leadership Awards): Antreprenorul anului 2001) Ce sentiment va incearca cand primiti aceste titulaturi?

Este multumirea ca oamenii apreciaza munca mea, inteleg ideile mele si constientizeaza faptul ca creativitatea este ceea ce  ma duce  spre noi idei, spre inovatie.

Ar fi necesare inca multe  pagini pentru a scrie tot ce am invatat de la domnul Jean Valvis. Un model de viata si mai ales de modestie. Despre ce semnifica viata dincolo de titulaturi si dincolo de intrebari formale, ce anume ii ocupa timpul liber si ce proiecte are, vom discuta intr-un interviu viitor.  

Taguri:

Valvis, Dorna, brand, creatie