Culisele X Factor sau cum sa castigi un concurs de 200.000 de euro

Sa recunoastem: astfel de emisiuni au acel ceva… numit simplu, factorul X care ne face dependenti de ele. De cele mai multe ori au audiente mai mari decat orice alta emisiune. Savuram pur si simplu tinerele talente care vin si isi expun in acest mod calitatile.

“Daca ne uitam la audiente, in urma cu 3-4 ani, cei mai multi spectatori le aveau emisiunile tabloid. Astazi, emisiunile concurs "in cautare de talente", de orice fel ar fi talentele, depasesc ca audienta orice emisiune tabloid. E un semn ca avansam, ca ne curatam productiile tv. Si daca stim sa ne uitam si la caracterele personajelor din emisiuni, dincolo de talentul pe care-l afiseaza sau nu, aceste emisiuni pot fi educative.” a declarat Cristina Bazavan pentru National Magazin.

Cartea, “Culisele X Factor” este un free ebook lansat de Cristina Bazavan la inceput lui februarie 2013.

“Abordarea mea in carte e la nivelul comportamentului concurentilor, la nivelul observatiilor legate de caracterul lor care iese la lumina in conditii de stres.”. Nu ne-am facut asadar prea mari sperante ca vom afla ce rost au surprizele demne de emisiunile lacrimogene sau de ce Finala X Factor a fost depasita ca audienta de Bad Boys! Oferim insa tot creditul pentru comentariile prompte si acide fara de care ar fi fost numai o poveste despre oameni banali si comuni.

Cartea are sfaturi practice pentru cei interesati de astfel de concursuri. Ei pot afla de la modul prin care pot fi remarcati la auditii si atitudinea pe care trebuie sa o aiba apoi, pana la modul in care dau declaratii si respectul pe care trebuie sa il poarte celor care i-au ajutat pe tot parcursul.

Castigul, banii pot veni si dupa aceea…

Cartea are in centru Finala, ziua in care nimeni nu se mai putea ascunde, iar stresul era din ce in ce mai mare. Unghiul acesta ii ofera din plin material de lucru Cristinei Bazavan care aduce in prim plan prima lectie: documentarea despre cei cu care interactionezi.

“Faptul ca stii mai multe despre orice iti aduce un confort, stii sa raspunzi, stii sa faci conexiuni, ai o experienta mai profunda. Concurentii ar trebui sa intre in galele finale cu gandul ca principalul lor scop in competitie e sa invete, sa capete experienta si notorietate. Castigul, banii, pot veni si dupa aceea daca stii sa-ti administrezi corect cariera.” a declarat Cristina.

De aici se face legatura cu juriul sau cheia principala a show-ului. Delia Matache, mentorul pentru categoria Grupuri, este perceputa ca o persoana care “invata din orice” (in timpul repetitiei pentru unul dintre momente, s-a chinuit serios sa invete sa danseze la bara, desi era in centrul mistourilor echipei X Factor), care nu se impiedica in amanunte si care “daruieste”. Dan Bittman, mentorul celor sub 25 de ani, este cel care a valsat cu eleganta si profesionalism intre job si familie, care si-a respectat pana la capat indatoririle de jurat, avand un sfat relevant pentru fiecare concurent. Cheloo, mentorul celor de peste 25 de ani, se bucura de descrierea cea mai ampla, cu siguranta din cauza stilului unic (care fara doar si poate a contribuit la cresterea audientei) si a experientei mai putine in domeniu, care l-a tradat.

Savoarea pierduta a prezentatorilor

E mare pacat ca jurnalista s-a limitat la a analiza schimbarile care au avut loc intre concurenti. Ar fi fost interesant de analizat si savoarea pierduta a prezentatorilor Razvan si Dani pe drumul dintre studioul de la Neatza si cel de la X Factor sau stilul vestimentar al lui Cheloo. Intamplarile relatate compenseaza insa acest lucru.

La sfarsitul capitolului dedicat tuturor celor care au prins live-urile, avem mai multe exemple din categoria “asa nu”. Incepem cu Iulia Glavan care a refuzat indicatiile coregrafei, iar pe ultima suta de metrii a intrat in panica, continuam cu 2B (Bernice, studenta la Londra si Laurentiu, din Lupeni) care au pierdut pentru ca nu au gasit nicio punte de comunicare cu publicul si Nadir Tamuz cu ego-ul lui necontrolat (e remarcabila secventa de la Neata cand isi studia chipul, desi langa el era Hagi) si incheiem cu Raduly Botond care n-a stiut sa exploateze suportul ungurilor din Ardeal, cu Tudor Todut care a ales cantece al caror mesaj nu l-a putut transmite din cauza varstei fragede si Ioan Man care a avut o strategie complet opusa celei pe care a avut-o castigatorul.

Cristina Bazavan apreciaza just ca cele mai mari sanse de a face cariera in muzica sau televiziune le are Ioana Anuta, mai ales ca are un loc asigurat in viata spectatorilor prin contractul cu “Te cunosc de undeva”. Aspiratiile invingatorului Tudor Turcu sunt greu de atins si din punct de vedere financiar si din perspectiva targetului, toate piedicile fiind amplificate si de lipsa unui plan coerent in sensul promovarii proprii: daca Andrei Leonte, castigatorului primului sezon, avea 30.000 de fani pe Facebook cand a parasit X Factor, Tudor avea doar 14.000.

Mi-a placut ca a acordat cateva randuri si producatorului Sorin Popa, omul care a stat inchis doua saptamani in birou si a citit licenta ca pe o poveste, regizorului artistic Millo Simulov datorita caruia finalistii au avut o personalitate atat de bine conturata, stilistului Catalin Enache, dar si asistentelor lui si baletului fara de care nimic nu ar fi fost posibil.

“Au ramas lucruri nescrise. Am petrecut mult timp cu concurentii si membrii echipei X Factor, sunt multe secvente nescrise pentru ca nu aveau relevanta in carte. De exemplu, Catalin Enache – stilistul show-ul – a fost coleg cu mine la revista Tabu si intr-una din zilele in care stateam in cabina lui, uitindu-ma la concurentii care veneau sa se schimbe inainte de show (le vedeai stres-ul, preocuparea, concentrarea in forma cea mai pura pentru ca acolo – in cabina de costume – nu se ascundeau de nimeni si nimic),  m-a pus sa curat cu o perie sacoul lui Razvan Simion. Nu era nicio scama pe el, sau cel putin nu vedeam eu nimic pe catifeaua sacoului, dar am periat cateva minute bune pina cand Catalin a venit, a inspectat, a mai asezat el cu peria catifeaua ca un ultim retus, si m-a lasat in pace.”

Misiunea Cristinei Bazavan de a pune bazele unei culturi a intelegerii conceptului unor astfel de show-uri va fi cu adevarat implinita atunci cand cartea va fii citita de aspiranti. Pentru cei interesati, cartea se poate downloada de pe bazavan.ro, platind cu un Tweet sau cu un Share pe Facebook.