La Portile de Fier ale Dunarii

La jumatatea lui mai 1972 Romania si Iugoslavia inaugurau in parteneriat unul dintre cele mai ambitioase proiecte hidroelectrice de la acea vreme din Europa: barajul si cele doua hidrocentrale de la Portile de Fier.

Cea mai mare hidrocentrala de pe Dunare, Portile de Fier I are o putere de 1080 MW, in timp ce sora sa mai mica, Portile de fier II are doar 250 MW. Sunt situate de o parte si de alta a orasului Drobeta Turnu Severin pe cursul fluviului, la 15 km in amonte, respectiv 60 km in aval.

Constructia a durat opt ani, fiind inceputa in 1964 si implicand eforturi uriase in logistica, forta de munca si amenajari propriu-zis. Lacul de acumulare care deserveste centralele, construit in spatele barajului de la Gura Vaii, este cel mai mare din Romania, dar si de pe cursul Dunarii, cu o suprafata de 700 km patrati. In amonte de baraj nivelul apelor a fost crescut cu 35m,  astfel ca numeroase localitati atat de partea romana, cat si in cea sarba au fost abandonate, iar populatia stramutata. Cea mai afectata a fost Ada Kaleh, care a disparut cu totul sub ape. Enclava turceasca, insula era cunoscuta ca port liber, dar si loc preferat al contrabandistilor. Multa vreme a fost obiect de disputa intre turci si austrieci, mai ales dupa ce acestia din urma au construit aici un fort. Majoritatea locuitorilor au plecat spre Turcia atunci cand s-a luat hotararea ca Ada Kaleh sa fie scufundata, o mica parte din populatie s-au stamutat insa in Dobrogea, unde mai exista o comunitate turceasca.

Desi impactul asupra mediului nu a fost deloc neglijabil – de exemplu, unor specii de sturioni le-a fost intrerupt definitiv traseul de inmultire – , s-a incercat conservarea zonei, in primul rand prin crearea pe acest segment din defileul Dunarii a Parcului National Portile de Fier de partea romana, iar pe malul sarbesc a Parcului National Derdap. In felul acesta habitatul natural deosebit este protejat, adaugandu-se potentialului arheologic si istoric al zonei. Frumusetea regiunii si vestigiile din perioada Imperiului Roman (castrul Drobeta, podul construit de Apollodor din Damasc pentru Imparatul Traian) fac ca Portile de Fier sa fie si o destinatie turistica foarte cautata. Asadar daca aveti drum prin zona va puteti opri sa admirati atat creatiile naturii, cat si ale oamenilor.

Written by