Povestea epavei de la Costinesti

 

Epava aflata in largul marii de la Costinesti este de mai bine de patru decenii simbolul extrem de cunoscut al statiunii. Nu exista persoana care sa nu fi trecut prin Costinesti si sa nu vada, sa nu fotografieze sau sa nu afle despre celebra epava care si acum strajuie din larg plaja Costinesti. Nava numita Evanghelia a esuat in apele Marii Negre pe data de 15 octombrie 1968 si de atunci au fost tesute in jurul ei nenumarate povesti si ipoteze privind cauza esuarii acesteia.

Se spune ca incidentul s-a produs pe timp de noapte, iar nava a esuat la aproximativ 21,5 mile marine in larg de plaja statiunii Costinesti, intre doua sranci in forma de V. Nava circula cu viteza de croaziera dinspre larg, avand aceeasi orientare pe care o are si acum ca epava. Tot locuitorii spun ca in noaptea naufragiului, capitanul era beat si le-a declarat ulterior autoritatilor ca a crezut ca se afla in Portul Constanta, ceea ce era putin probabil pentru ca instrumentele de navigatie erau in perfecta stare de functionare. Mai mult decat atat era destul de greu sa confunde un port cu un mic sat de pescari, asa cum era atunci Costinestiul. La nici 24 de ore echipajul a parasit vasul, plecand la fel de repede si din Romania, ceea ce a dat nastere la si mai multe suspiciuni. Una dintre ele ar fi ca Aristotel Onassis ar fi avut o intelegere cu capitanul vasului sa esueze sau sa scufunde nava pentru a putea obtine despagubiri considerabile din asigurarile navei. Acesta varianta era si mai credibila cu cat vasul mai avea doi ani pana sa fie trimis la casat, din cauza vechimii.

Evanghelia a fost o nava comerciala greceasca, construita in jurul anului 1930, pe santierele navale Harland&Wollf din Belfast, unde a fost construit si celebrul vas Titanic. Aceasta a apartinut omului de afaceri Onassis. Initial nava a fost numita Empire Strengh, urmand sa aiba inca trei denumiri: Saxon Star, Redbrooke si Evanghelia. Nava a fost lansata la apa pe data de 28 mai 1942, fiind construita pentru Ministerul britanic al Transporturilor pe timp de razboi si avand 131 de metri lungime, 17 metri latime si 10 metri inaltime.

Ceea ce face cazul si mai suspicios este faptul ca pe 6 ianuarie 1969, o nava asemanatoare cu Evanghelia, pe nume Anastasia a esuat in conditii identice la Movila Sara, singura diferenta fiind ca de data asta s-a ales un timp mai nefavorabil, care totusi in conditii clasice de navigatie nu ar constitui motiv de esuare. Pe atunci se vehicula ideea ca aceste esuari sunt o practica curenta a oamenilor de afaceri greci pentru a obtine primele de asigurare ale acestor nave.

Din cauza costurilor mult prea mari de recuperare, nava a fost abandonata, intrand ulterior in patrimoniul statului roman si devenind la scurt timp simbolul Costinestiului.

In urma acestui incident s-au tesut nenumarate povesti cum ca nava ar fi fost plina cu portocale, in momentul esuarii, astfel ca la cateva saptamani dupa, in Constanta se gaseau portocale la liber. O alta legenta spune ca nava ar fi transportat butoaie cu masline si bauturi alcoolice. Alta legenda spune ca gaura mare din nava ar fi fost facuta de armata care ar fi folosit nava ca pe o tinta.

Written by