Drive – paradoxul filmelor de actiune

Cand ne gandim la un film de actiune cu un sofer profesionist ca personaj principal, suntem tentati sa ne imaginam un alt film de tipul „Furios si iute”. Daca tinem cont de faptul ca in rolul principal este Ryan Gosling, actor nominalizat la Oscar, iar pelicula a castigat la Cannes premiul pentru cel mai bun regizor, asteptarile cresc justificat.

Spre surprinderea multor cinefili, filmul nu este deloc ceea ce se credea a fi. Trailerul prezinta un film comercial de actiune, cu un erou misterios, afiliat cu grupari mafiote, care aminteste putin de personajul clasic interpretat de Jean Reno in „Leon: Profesionistul” (1994). Toate aceste lucruri sunt demontate de ritmul actiunii filmului, care se bazeaza mai mult pe jocul de imagini si sunete decat pe faptele in sine. Regizorul Nicolas Winding Refn a folosit coloana sonora din film pentru a exprima mai bine emotiile personajului principal, care poate fi considerat jumatate robot, jumatate uman, datorita calmului si inexpresivitatii sale. Cantecul care explica esenta filmului este „A Real Hero”- The College, o poveste despre un personaj care traieste in doua lumi; in timpul zilei este un cascador profesionist, iar noaptea este un „erou”, denumit generic „oferul”. Anonimitatea protagonistului ii permite sa devina un supererou al timpurilor moderne, care se camufleaza perfect in cotidian.

Muzica este un personaj principal in acest film si este singura care da un ritm alert acestui filmul, ce pare mult mai lung decat cele 90 de minute ale sale.  Cantecele completeaza perfect atmosfera unui Los Angeles canicular si contureaza sentimentele intime ale „oferului” fata de vecina sa, o poveste de dragoste camuflata de izolarea emotionala a protagonistului. Acesta nu are un trecut si cum viitorul sau pare incert, singurul lucru care il umanizeaza sunt dovezile de afectiune aratate pentru seful sau, vecina si baietelul ei.

„Drive” este un film complex, care nu trebuie demontat doar pentru ca nu se incadreaza in tipologia clasica a filmelor de actiune hollywoodiene. Pentru a putea intelege mai bine povestea si detaliile care contureaza atmosfera peliculei este posibil sa fie necesare mai multe vizionari, dar experienta vizuala si cea auditiva sunt o recompensa destul de generoasa.

Vezi trailerul pentru Drive (2011):