Despre BookLand, interviu cu Mihaela Petrovan, initiatorul proiectului

Despre BookLand s-a aflat foarte repede si oamenii au fost foarte receptivi. V-ati asteptat? Sau ati mers pe premisa ca vestile bune circula repede ?

Am fost optimisti si idealisti cand ne-am propus sa realizam primul targ de carte la MALL. Noroc c-am avut…noroc .La inceput ne-am dorit un targ anual de carte de fix 3 zile, un targ pur si simplu, insa cu impact. Continuarea a venit in momentul in care editurile ne-au intrebat, in timp ce desfasuram evenimentul (surprinse placut de reactia cumparatorilor din mall), daca nu vrem sa ducem targul si in alte orase. Asa ca pe la mijlocul lui aprilie 2011, cand finalizam prima editie, ne-am pus pe treaba pentru a organiza prima caravana BookLand – am optat pentru noua orase. In doua luni erau toate aspectele setate si noua formula de targ implementata – de data asta cu servicii integrate pentru editura, aceasta doar punand la dispozitia noastra cartile, noi ocupandu-ne de absolut toate celelalte detalii organizatorice (contractare mall-uri, depozitare marfa, transport saptamanal, montare-demontare mobilier, merchandising carti, promovare). La fata locului am observat ca suntem si mai bine primiti, asta poate din cauza faptului ca locuitorii celorlalte orase nu au oferte asa numeroase ca bucurestenii.

In timpul Caravanei, iar ni s-a aprins beculetul: “Dar dupa ce plecam din orasul X, cum tinem legatura cu clientul pana la anu’, cand revenim? Ia sa deschidem si-o librarie online.” In Oct era deja lansata versiunea beta. Tot pe-atunci ne intoarceam la Bucuresti si, dupa o pauza de doar 2 saptamani , am inceput un periplu de 8 saptamani prin mall-urile din Bucuresti.

Acesta a fost anul trecut – pionierism, julituri, multe invataminte si, mai ales, dorinta imensa de a face lucrurile mult mai bine la anu’. Adica anul acesta – cand am pornit in cea mai mare caravana a cartii. Practic ducem cartile in 40 de orase, timp de 42 de saptamani. 10 luni din 12 sunt fara oprire pentru BookLand…iar efortul logistic urias.

Cred ca aceasta legatura directa cu consumatorul, faptul ca mergem acolo unde isi petrece cu placere cea mai mare parte a timpului sau liber, ne-a favorizat succesul. Motto-ul nostru este “BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”.

Totusi, suntem inca la inceput de drum …

Cata munca este in spatele acestui proiect?

BookLand inseamna relatia cu editurile, care se construieste in timp si este una de mare finete – comunicam aproape zilnic cu editorii, mai ales pe teme logistice. La fel de importanta e relatia cu mall-urile, cele care ne gazduiesc si ne acorda votul lor de incredere si acces la toate resursele lor. Apoi promovarea media, o munca continua, pentru ca in fiecare oras trebuie dezvoltate parteneriate locale (asta pe langa cele nationale). Furnizor – Mall – Promovare …buna lor interdependenta depinde de Logistica din spatele unui proiect de asa anvergura – vorbim aici de echipe intregi (BTL, Depozit, PR, Marketing, Programare web, Creatie, Colaboratori locali, Transportator). In 2011 cred ca am colaborat cu peste 500 oameni….anul acesta vor fi dublu ca numar. Si oricare din diviziile de mai sus trebuie sa acorde o atentie maxima celor mai mici detalii. Daca acel camion, care ne transporta cartile si mobilierul in singura zi din saptamana (lunea), aferenta ‘mutarii’ dintr-un oras in altul, are o problema tehnica, toata povestea se poate da peste cap…si sa devina horror. Pana acum, insa…iar am fost norocosi…niciun ghinion.

In urma unui sondaj, aflam ca un roman cumpara doar o carte pe an. Avand aceasta informatie in spate, cum ati avut curaj sa porniti totusi la drum?

Piata de carte este foarte mica in Romania, de doar 60 milioane de euro, plus cartea care se vinde la chioscuri care mai inseamna inca maxim 60 milioane de euro. Iar pe banii astia se inghesuie 300 de jucatori, cifra de afaceri maxima a celei mai mari edituri fiind de cca 3 milioane de euro …si mari-mijlocii sunt vreo 10, restul toate mici. Asa ca da, aveti dreptate…e o nebunie.

De ce am pornit la drum cu acest proiect?

More than Pub (creatorul BookLand), ca agentie de marketing, a remarcat micsorarea bugetelor din ultimii ani si a considerat ca se cuvin niste masuri. Eu nu vroiam sa renunt la membrii echipei si nici sa reduc volumul afacerii…Asa ca mi-am pus intrebarea “Ce putem face cu acelasi know-how si aceeasi echipa?”. S-a intamplat ca in 2010 sa ne ocupam de PR-ul targului de carte Bookfest. Atunci nici macar nu ne gandeam sa organizam ceva similar…insa vazand greselile pe care ei le comit si stilul rigid cu care tratau atat piata de media, cat si clientii (dar si pe edituri), la vreo cateva saptamani dupa incheierea targului, ne-am gandit ca noi am putea veni cu ceva original, trendy, de viitor. Cartea in turnul ei de fildes nu este o formula poetica pentru targurile consecrate, ci o stare de fapt….din pacate. Pe romaneste: e inaccesibila. Geografic si financiar. Iar noi ne-am propus sa o eliberam, ca pe o printesa, din turnul in care a inchis-o balaurul. Si s-o aducem in toiul ‘distractiei’, adica in spatiile cele mai aglomerate. Unde altundeva decat la mall.

Caravana este primul pas, libraria online al doilea; iar urmatorul va fi extinderea ariei de distributie a Cartii – astfel ca in cateva saptamani incepem sa dezvoltam relatii si cu alti parteneri, care nu au mai avut tangente cu industria de carte pana acum si care ar putea fi interesati de preluarea vanzarii de carte.  Vor fi ceainarii, benzinarii, florarii s.a.m.d. – vom aborda nisat fiecare directie potentiala de dezvoltare si nu ne vom opri din a-i identifica pe cei mai buni parteneri.

O alta directie pentru promovarea cartii si reintegrarea ei in cotidian, ar fi un proiect social, care va fi lansat in maxim o luna de zile, in parteneriat cu Metrorex, RATB si CFR, pe care il vor sprijini toti partenerii nostri, oferind cartile. Acestea vor fi expuse in mijloacele de transport in (metrou, autobuz, tren), putand fi rasfoite de oricine. Ca sa nu dispara in cateva zile, le vom securiza (am gasit noi o metoda eleganta) – or face cartile cu ochiul unora, insa noi vrem sa treaca prin mainile a cat mai multi actuali/viitori cititori. Nu poti cere omului sa ‚consume’ daca nu ii dai sa ‚guste’ –  este o solutie de marketing costisitoare dar care va da roade in timp. Noi asa zicem…

Dvs cand  ati pus primii pasi in aceasta cariera pe ce piloni v-ati axat?

Eu am facut la Liceu „Limbi Straine” (Franceza si Germana) si apoi am absolvit Facultatea de Litere, specializarea „Comunicare si Relatii Publice”. In paralel cu facultatea am muncit pe branci, asa ca s-a acumulat si multa experienta. In domeniul publicitar am adunat 18 ani si inca invat zilnic lucruri noi.

In acesti 18 ani care sunt hop-urile pe care le-ati intalnit?

Pana sa devin angajator am intalnit anumite obstacole, apoi cu timpul am descoperit ca exista altele mult mai notabile. Cand eram angajata, eram cum sunt si acum – atenta, responsabila, aveam grija de cele mai mici detalii, vroiam ca clientii sa fie foarte multumiti si eram mereu orientata inspre rezultate. Lucrand cu profesionisti, mi-am imaginat ca toti procedeaza la fel. Odata pusa in situatia de a-mi forma o echipa, mi-am dat seama cat de greu intalnesti profesionisti adevarati, fie ei si in formare…M-am lovit foarte des de aceasta stare de inertie din partea unor (fosti) angajati, care se asteaptau ca intai sa primeasca si abia apoi sa ofere. Mentalitatea („Da’ mie ce-mi iese?”) si lipsa de profesionalism sunt principalele obstacole in atingerea performantei in munca de echipa.

Ca femeie de succes v-ati lovit de misoginism?

Mai e pana la succes. Insa sunt o norocoasa – in business nu am avut parte de misogini. Si cred ca e doar o prejudecata apusa de ceva vreme…barbatii ne apreciaza tot mai mult, ei devenind tot mai rasfatati (datorita noua)…cine stie, poate in viitor dispare acest cuvant. Pe de alta parte, marea majoritatea a clientilor nostri, mai exact a interlocutorilor pe teme de marketing, sunt de sex feminin 😉

Totusi, la noi in tara orgoliul prevaleaza si chiar daca e vadit impotriva intereselor de afaceri este aplicat cu nonsalanta.

Care este cel mai notabil impediment?

„Statul pe tusa” si suspiciunea – la inceput multi editori nu intelegeau de ce noi dezvoltam un proiect cu background pe carte, cand n-avem pic de experienta directa. De aceea ne-a fost tare greu la prima editie… A aduce cartea la mall era privit, acum un an si ceva, drept un act de prostitutie. Lor li se parea ca a veni la mall inseamna a te adresa unor analfabeti, a denigra cartea si statutul ei superior. Coborarea ei din turnul de fildes nu era ceea ce-si doreau. Preferau sa-i ignore pe cei multi…carora nu le este deloc la indemana sa umble dupa Carte. Editorii care au venit alaturi de noi si s-au convins, au fost multumiti ulterior de rezultate. Apoi cand am anuntat prima caravana in tara s-au inscris peste 80 de edituri in doar 3 zile (cu cateva saptamani inainte munciseram vreo 6 luni de zile sa-i convingem pe 30 sa vina la prima editie de la Afi Palace). A fost nevoie de cineva care sa sparga gheata. Si prejudecatile nefondate. A fost sa fie BookLand. Si speram sa ‚traim pana la adanci batraneti”…

Care este urmatorul plan?

Exista doua directii majore: vanzarea de carte in Puncte fixe prin intermediul partenerilor & consolidarea formulei Caravanei. Ne-am mai fi dorit pentru anul urmator o cafenea cu librarie atipica, cu alta abordare decat cele notorii deja. O sa vorbim mai multe la momentul potrivit, atunci cand vom reusi sa concretizam ideea. Pana atunci, sper sa avem noroc de vanzari mai bune, caci prima jumatate de an nu a excelat…

 

Written by