Branduri romanesti

Romania are o lista lunga de branduri care au traversat doua regimuri politice si au facut fata cu brio timpului. Printre acestea se numara: Compania Tarom, care incepe sa se contureze dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, Murfatlar care ia nastere in 1955, iar dupa cinci ani apare Eugenia, unul dintre cele mai cunoscute nume romanesti de pe piata dulciurilor. In 1964 apare ciocolata Rom, care desi au trecut aproape 50 de ani, continua sa ramana in topul batoanelor de ciocolata cel mai bine vandute.  

            Berea  Ursus este unul dintre cele mai vechi branduri romanesti, a aparut pe piata locala in 1927, si dupa mai bine de 80 de ani isi pastreaza in continuare numele. Desi a trecut prin mai multe maini, Ursus a decis sa isi pastreze numele care devenise deja cunoscut pe piata locala.  A fost prima companie privatizata dupa '89 prin oferta publica, iar incepand cu 1997 brandul a intrat in portofoliul SAB Miller alaturi de Timisoreana, Ciucas sau Azuga. In prezent, Ursus este unul dintre cele mai bine vandute branduri de bere din Romania.

            Originile CEC Bank se regasesc in eforturile elitelor politice si economice din timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza de a pune ordine in finantele publice ale tanarului stat roman, rezultat in urma Unirii din 1859.

            Primul sediu a fot modest, in trei camere mai mici din sediul Ministerului de Finante al vremii. In 1875 s-a inceput construirea unei cladiri proprii. Pe terenul respectiv, existase biserica Sf. Ioan cel Mare, inzestrata si cu un han care degradandu-se in timp, au fost demolate in 1875. Ulterior, intre 1897 si 1900 s-a ridicat sediul actual, Palatul CEC.

            In anul 1999, CEC avea 7 milioane de clienti si gestiona circa 11.000 de miliarde lei vechi, adica aproape o treime din economiile depuse la banci de populatie.

            In decembrie 2005, CEC a intrat pe piata cardurilor si a lansat primele carduri de debit. Guvernul Romaniei a oprit privatizarea CEC in decembrie 2006, pentru ca a considerat  pretul de 560 milioane de euro oferit de National Bank of Greece prea mic pentru  pachetul de actiuni de 69,9% .

            CEC Bank este noua  denumire a bancii, ea fiind lansata in 2008.

            Penicilina  este  considerata cea mai mare descoperire, absolut intamplatoare, cu o imensa aplicabilitate in medicina si, de asemenea, un important brand romanesc. Descoperirea acestui antibiotic ii este atribuita omului de stiinta scotian, Sir Alexander Fleming, laureat al Premiului Nobel.

            Un alt "veteran" al productiei locale de medicamente este Faringosept, lansat de Terapia Cluj in urma cu mai bine de 30 de ani. Astazi brandul are la export vanzari de 13 milioane de euro, generand 86% din livrarile externe ale Terapia Ranbaxy. Mai tinere, alte produse din portofoliu, precum Aspacardin, lansat in urma cu 15 ani in capitalism, si Furazolidon, in aceeasi perioada, sunt comercializate in continuare.

            Mai mult, in 1968 Antibiotice Iasi incepea sa produca Moldamin, cea mai veche marca din portofoliul companiei iesene inregistrata la export; 50 de milioane de flacoane s-au realizat pana in 2010, potrivit datelor companiei iesene.

            Dacia, o marca lansata in era comunista, in anii '60, a reusit ca in ultimii 20 de ani sa devina marca auto europeana cu cele mai mari transformari si cu cea mai mare crestere a vanzarilor de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial.

            De la automobilele de slaba calitate produse in anii '90, Dacia a ajuns in prezent un brand care duce numele Romaniei peste hotare, in cele mai indepartate colturi ale lumii. Dupa 2000 compania a suferit o "schimbare la fata", astfel incat in 2004 la Mioveni s-a ajuns sa se produca automobile Logan, iar din 2010 s-a asamblat SUV-ul Duster, primul automobil de teren modern produs in Romania, conform Ziarului Financiar.

            De atunci, Dacia a trecut la o noua etapa – cea de marca internationala, care nu mai depinde de piata-mama. In ultmii opt ani marcati de evolutia gamei Logan, Dacia a trecut de la exporturi de cel mult cateva procente la exporturi chiar si de peste 90% din productie. Aceste exporturi au crescut atat de mult, in special catre Europa de Vest, incat in urma cu doi ani Renault a decis ca este nevoie de o a doua fabrica pentru Dacia. Desigur, se poate spune ca o a doua uzina exista in Maroc, la Casablanca, insa volumele acesteia erau extrem de reduse fata de Mioveni. Mai nou, francezii au o noua uzina, tot in Maroc, la Tanger.

            Cu aproape 300.000 de masini exportate anual, in valoare de peste trei miliarde de euro, Dacia este pentru cel de-al treilea an consecutiv cel mai mare exportator al Romaniei si totodata printre cele mai cunoscute branduri romanesti. Mai mult, de anul viitor Dacia va ajunge sa fie comer­cializata inclusiv in Marea Britanie, o piata traditionalista, care nu vindea masinile constructorului de la Mioveni desi brandul romanesc era prezent deja pe toate soselele din Franta, Germania si din alte state europene.

            Ciocolata Rom, aflata in portofoliul Kandia, a fost intotdeauna prezenta pe rafturile magazinelor din Romania, insa a revenit puternic in prim-plan in 2010, cand a fost lansata campania "Noul Rom".

            Acesta a adus o schimbare semnificativa fata de vechiul mod de promovare a batonului de ciocolata. Astfel, de la sloganuri de tipul "Partidul te vrea tuns, roackere!", senzatiile tari din 1964 s-au transformat in "The taste of coolness", iar ciocolatica s-a dezbracat de ambalajul tricolor, adoptand o noua tinuta reprezentata de steagul american. Astfel, ideea "Visului american" aplicata unui produs consumat de generatii intregi a avut ca efect resuscitarea interesului pentru "autenticul romanesc".        

            Compania TAROM – Transporturile Aeriene Romane – a fost infiintata la 18 septembrie 1954, iar la cativa ani dupa lansare, TAROM opera deja catre aproape toate tarile europene. Experienta  indelingata a Companiei Tarom se contureaza inca din anul 1920, odata cu primele forme de organizare ale aviatiei romane de transport.

            Anul 1966 este reprezentativ pentru TAROM. In acesr an s-a efectuat primul zbor peste Atlanticiar, iar opt ani mai tarziu a realizat primul zbor catre Sydney via Calcutta si a introdus zboruri regulate spre New York si Beijing si a avut loc ocolul Pamantului in 80 de ore de zbor pe o distanta de 47.000 km, cu un avion IL-18, cu plecare din Bucuresti spre Delhi, Bangkok, Tokio, Honolul, Los Angeles, Ciudad de Mexico, New Zork, Las Palmas, Roma, Istanbul, Bucuresti.

            In 1980, capacitatea de transport a companiei s-a dublat fata de anul 1975 si de zece ori mai mare fata de anul infiintarii. La acea data, TAROM opera zboruri catre 15 destinatii interne.

            O noua performanta a fost atinsa in anul 1981, cand s-a efectuat primul zbor fara escala pe o distanta de 10.000 km intre Bucuresti si Bangkok. Decada anilor 1990 a marcat deschiderea unor noi rute spre Chicago, Calcutta, Milano, Chisinau, Delhi, Verona, Bologna, Salonic, München, Stuttgart .

            TAROM a aderat la SkyTeam pe 25 iunie 2010, alianta aeriana globala ce ofera pasagerilor membrilor sai acces la o retea largita de destinatii, mai multe frecvente si conexiuni. In prezent, TAROM opereaza peste 50 de destinatii proprii si destinatii deservite de partenerii code share.

 

            Cu toate ca au trecut generatii peste ele si au traversat doua regimuri politice, brandurile romanesti au reusit sa treaca cu brio testul timpului.