Mihail Drumes, expeditorul unei Scrisori de dragoste

 

Unul dintre cei mai iubiti, dar si constestati, in aceeasi masura, scriitori interbelici, Mihail Drumes a reusit sa invinga parerile criticilor, care i-au considerat scriitura de nivel mediu, prin romanele sale, care vibreaza prin romantism, tensiune si dramatism la cel mai inalt nivel. Generatii intregi de tineri si adolescenti s-au recunoscut in personajele sale si si-au rafinat trairile si sentimentele, dupa lectura romanelor lui Mihail Drumes.

            Mihail Drumes, pseudonimul lui Mihail Dumitrescu, s-a nascut la Ohrid, Macedonia, din mama sarboaica si tata macedonean. Liceul l-a urmat la Craiova, si apoi Facultatea de Filosofie si Litere la Bucuresti.

            Intreaga sa cariera scriitoriceasa a stat la mijlocul disputei, intre dezinteresul si rezerva criticilor importanti din perioada interbelica, care nu vedeau in el un scriitor stralucit si entuziasmul publicului, tradus prin vanzari impresionante, ceea ce a facut ca Mihail Drumes sa fie privit ca un caz cu totul special in literatura romana.

            Romanele sale „Invitatie la vals”, „Scrisoare de dragoste”, „Elevul Dima dintr-a VII-a” sau „Cazul Magheru”, au avut tiraje uriase pentru acea vreme, bucurandu-se de o mare popularitate in perioada interbelica, fiind tradus chiar in cateva limbi europene. Mihail Drumes a reusit sa atraga atentia publicului, sa-l captiveze si apoi sa il cucereasca prin sensibilitatea de care da dovada in operele sale, fiind numit chiar „un romancier popular”. Cel mai mare succes l-a avut la tinerii care ii citeau romanele cu sufletul la gura, fiind captati de iubirile sacrificate si devastatoare care isi urmau cursul in filele cartilor pline de suspans, de mistere, de sentimente puternice extinse pana la trairi extrem de dureroase.

            In „Scrisoare de dragoste”, Drumes diseca in profunzime sentimentul de iubire si da dovada de subtilitate si agilitate in dezvaluirea gandurilor personajelor, ale ei si ale lui. Totul incepe in tren, fiecare personaj se afla pe un drum separat, dar care din puterea destinului se intersecteaza si totul se transforma intr-o naratiune asemanata unui cantec de iubire si regret fata de persoana iubita. Subiectul romanului este enuntat chiar in titlurile celor trei parti din care se compune acesta Un baiat si o fata se intalnesc, se iubesc si se iau, Puteau fi fericiti toata viata, dar el, intalnind o fata cu avere, se desparte de cea pe care o iubeste, Dragostea calcata in picioare se razbuna, iar cel ce a calcat gresit pierde totul. Naratiunea este, totodata, construita in mod original si se contureaza din confesiunile lui Dinu Gherghel si din scrisorile Andei catre prietena sa.

            Tema romanului nu este una noua pentru Mihail Drumes. Acesta reia tema nuvelei „Capcana”, publicata in anul 1927, dar pe care o extinde prin aspecte tipic sociale, sondand, astfel, nevoia implinirii sociale realizate printr-o casatorie din interes.

            Florea Firan a numit romanul lui Drumes „Colocviu sentimental”, avand o arhitectura de exprimare duala, compunandu-se prin prisma a doua marturii, care se anticipeaza, se completeaza sau se interpun, a ei si a lui. Prima dintre aceste marturii este una adresata mai mult sinelui, un fel de constiinta a personajului masculin, narator si judecator, in acelasi timp. A doua marturisire ii apartine personajului femin, care ia forma unei scrisori adresate unei prietene, fiind totodata un mod de expunere al intamplarilor si al trairilor pe care le simte aceasta.

          Daca prima parte a romanului este caracterizata de o nepersonalizare, care subliniaza intocmai ideea de oameni universali supusi legilor firesti ale vietii, ultima parte aduce o individualizare puternica, in special a personajului masculin, Dinu, care desi cunoaste ascensiunea sociala, este bantuit de regretele venite din casatoria anterioara, ce netezesc drumul catre un final tragic. Personajul Dinu se sinucide, convins de regretul unui compromis prin care a reusit sa distruga tot ceea ce a iubit cu adevarat vreodata si pe care toti banii din lume nu ar putea cumpara, si mai ales pentru caMarile iubiri care ies din matca obisnuitului se rezolva numai in moarte”.

            Sursa: www.bookblog.ro