The Illusionist

Credeti ceea ce vedeti, nu? E normal, ca om, sa cauti si sa valorifici concretul, actualul. Dar ce se intampla daca acel concret e doar iluzie?


Edward Norton e maestrul iluziilor, papusarul mintilor si modelatorul realitatii. Edward Norton este Iluzionistul Eisenheim. Eisenheim sau Eduard Abramowitz este noul reper pentru vienezii sfarsitului de secol. Prin ceea ce face – magie sau arta a iluziei – Eisenheim reuseste sa captiveze ratiunea si imaginatia locuitorilor Vienei si sa le insufle noi perspective asupra vietii. Intr-un decor “cald”, dar simultan – debusolant, Eisenheim pune in scena adevarate momente sfidatoare pentru logica, intrepatrunse cu puternice discursuri filozofice. Lucrurile merg bine, banii vin, faima odata cu ei si tot ceea ce face maestrul iluzionist aduce puternice impulsuri ego-ului sau si mari satisfactii managerului. Impactul artei sale este atat de mare, incat insusi printul mostenitor al Austriei, Leopold (Rufus Sewell), se gaseste in public, la o reprezentatie.
De aici, lucrurile intra pe un fagas “in deriva” – din punctul de vedere al firului epic. Fiindca se prezinta la spectacol cu viitoarea lui sotie, Sophie (Jessica Biel), printul Leopold starneste, fara sa stie, o veche rana sufleteasca pentru Eisenheim, rana ce se trage din copilaria acestuia – marcata de diferentele si diferentierile brutale de clasa din societatea acelor timpuri.
Manat de o frustrare stransa inca din anii fragezi, Eisenheim va cauta cu indarjire sa depaseasca acele stratificari sociale nedrepte si sa isi reuneasca destinul, regasit in fata copilariei si femeia vietii lui, Sophie.
Este exemplar felul in care Edward Norton reuseste sa construiasca un rol reprezentativ prin luciditate si zbucium interior, pentru ca astfel sa vedem un magician cu totul unic; fara impozanta fizica, fara un trecut sumbru care sa ii dea un val de obscuritate necesara in industria respectiva, fara o exteriorizare si o mimica excesive – Eisenheim este omul care face magia si nu invers. Pentru asta, el se confrunta cu cel mai mare adversar al sau – mintea umana, si este ajutat de un aliat pe masura – mintea umana.
Creatia, avand regia semnata de Neil Burger, un buget de aproximativ 16 milioane de dolari si incasari de peste 85 de milioane, o nominalizare la Oscar in 2007, cinci premii stranse si alte patru nominalizari, propune o tema pentru profunzimea din fiecare om: pornirea naturii umane de a “omori” magia din vietile noastre.

Written by