Cum se conduc angajatii romani?

Pe 31 mai a avut loc lansarea pe piata din Romania a primei companii specializate care ajuta echipele de board si top management in efortul de transformare constructiva. Evenimentul a constat intr-un workshop, unde patru specialisti, fondatori ai companiei Wanted Transformation Consultancy au vorbit despre importanta cunoasterii celor sapte principii care pot face comunicarea dintre sef si angajati ideala.

Relatia cu autoritatea, competitivitatea, increderea, responsabilitatea, creativitatea, motivarea si cel mai important conducerea prin valori sunt cele sapte “legi fundamentale” pe care toti liderii ar trebui sa si le insuseasca si sa le aplice in cadrul companiei pe care o conduc.

In ceea ce priveste relatia cu autoritatea cuvantul-cheie este duplicitatea. Este foarte valorizata cand o ai si foarte detestata cand o au altii. In aceasta problema, solutia sta in folosirea autoritatii pentru a da putere oamenilor, nu pentru a o lua de la ei.

Referindu-se la competitivitate, Cosmin Alexandru, fost director al GfK Romania si actual partener in noua firma de consultanta, spune ca “puterea este perceputa ca un joc cu suma fixa, un joc care imparte lumea in doua categorii: smecheri si fraieri.” Angajatii din Romania sunt in stare sa faca orice numai sa nu ajunga in situatia de pierzatori. Desi denereaza motivatie si disponibilitate pentru munca, competitivitatea poate duce la epuizare fizica, lipsa de etica si de cooperare sau conflicte. Sefii gresesc in aceasta situatie pentru ca in loc sa conditioneze succesul individual de cel al echipei, provoaca angajatii prin exacerbarea fenomenului.

“Oamenii devin campioni prin incredere”, declara Cosmin Alexandru care considera ca Romania este o tara in care increderea pe care o are un lider cand angajeaza o persoana este aproape de zero.  Ideea general valabila este ca increderea trebuie castigata, dar acest lucru nu inseamna decat ca din start angajatul pleaca cu un dezavantaj. Sefii trebuie sa trateze greselile eliminand prezumtia de vinovatie sau rea-credinta si sa nu trateze membrii organizatiei sau clientii ca potentiali hoti.

Conducatorii se asteapta de la oameni sa se responsabilizeze fara niciun fel de implicare din partea lor, dar de cele mai multe ori raspunderea genereaza vina. Clarificarea intelerusilor si a comportamentelor associate sau acordarea increderii sunt doua dintre procedurile care intaresc responsabilitatea.

Creativitatea  este importanta atunci cand sunt angajatii vin cu idei care au valoare si pentru altii. Creativitatea este generatoare de diferentiere, insa oamenii incep uneori din primele zile la serviciu sa caute schimbarea sau gasesc solutii care ii ajuta doar pe ei. Liderii nu trebuie sa vada mereu ce e in neregula la ideile celorlalti, ci ideal ar fi ca incurajeze creativitatea ca o dimensiune cu scop comun.

In ceea ce priveste motivarea, cei patru specialisti au sesizat ca in Romania nevoie intrinseca de a progresa este mai mare decat in tarile occidentale. Respectul si increderea sunt motivatori mai buni decat banii.

National Magazin: “Considerati ca un angajat din Romania ar fi multumit sa renunte la un procent din salariu, daca ar primi in schimbul banilor respect si incredere?”,

Adrian Stanciu, co-fondator Arexim, fost CEO Xerox si membru fondator Erudio si Maastricht School of Management: “Este aceeasi situatie ca atunci cand un copil gaseste in prima zi de Craciun sub brad un plic cu 100 de euro. Este bine, este o suma buna. Dar copilul nu poate fi la fel de fericit ca atunci cand ar fi primit jucarii in valoare de 100 de euro. Noi nu spunem ca salariul nu este un motivator bun, doar ca oamenii ar veni mai fericiti la serviciu daca ar primi si respect si incredere.”

Conducerea prin valori necesita o discutie initiala despre definirea binelui si a raului in organizatie.Este cea mai mare provocare in mediul de afaceri romanesc si constituie alinierea declaratiilor publice sau de pe pereti cu comportamentele individuale si cu mecanismele organizationale, structuri, procese si proceduri.  Nu este o conducere moale, nu face fiecare ce vrea, uneori este mai dura decat conducerea prin autoritate, insa s-a constatat ca oamenii devin mai productivi intr-un astfel de sistem. De obicei, angajatilor li se spune cum sa NU faca si nu cum sa procedeze corect.

Echipa Wanted Transformation Consultancy este formata din Adrian Stanciu, Cosmin Alexandru, Cosmina Peta si Sergiu Negut. Prin aceasta colaborare se aduce un proiect antreprenorial unic pe piata din Romania care reuneste experienta de management si consultanta a partenerilor fondatori. “Motivatia noastra este sa vedem oameni mai buni la conducerea unor organizatii mai bune.”, a declarant Sergiu Negut, fostul director executiv la Regina Maria. 

Written by