Batman: reinventarea unei francize

De cativa ani, in Hollywood este la moda un nou trend: reciclarea vechilor filme, unele fiind la o distanta ridicol de mica fata de ultimul remake (doar 5 ani in cazul lui Spiderman). Lipsa de inspiratie sau dorinta de a imbunatati povestile care ne-au marcat, intr-un fel sau altul? Parerea criticilor este unanima in cazul trilogiei Batman, regizata de Christopher Nolan: omul este un maestru al genului si a reusit sa resusciteze franciza, care parea ca si-a dat obstescul sfarsit cu filmul Batman & Robin (1997).

In 1989, eroul benzilor desenate prindea viata pe marile ecrane in filmul intitulat simplu – Batman, in regia lui Tim Burton. Michael Keaton a reusit sa intre in pielea personajului si sa intruchipeze dualitatea sa cu usurinta: un om de afaceri de succes in timpul zilei si un justitiar enigmatic noaptea. Jack Nicholson s-a folosit de zambetul sau care a dat fiori in The Shining (1980) si a multumit fanii prin interpretarea unui adversar semi-ridicol, dar violent: Joker. In urmatorul film, Batman Returns (1992), Michelle Pfeiffer a fost Catwoman, o femeie sensibila si puternica in acelasi timp, capabila sa il joace pe degete pe indragitul supererou.

Toate aceste trei personaje au devenit iconice in povestea clasica a binelui versus rau, iar standardele au devenit extrem de ridicate: cine ar putea fi un Joker mai bun decat cel intrepretat de Jack Nicholson? Nimeni nu o joaca mai bine pe Catwoman decat Michelle. Halle Berry a confirmat regula (filmul Catwoman din 2004 a fost un dezastru pentru iubitorii genului). Iar Batman? Aici se pot face imbunatatiri, avand in vedere ca ultimii doi Batman din serie (Val Kilmer si George Clooney) au fost palide copii ale personajului interpretat de Michael Keaton.

Regizorul Christopher Nolan a reusit, pana acum, sa impace pe toata lumea: a dat un suflu nou povestii eroului mascat si a reusit sa faca alegeri inspirate in privinta actorilor. Christian Bale a intrat in pielea milionarului marcat de moartea parintilor sai, care i-a alimentat furia impotriva nedreptatilor si l-a transformat intr-un justitiar neinfricat. Heath Ledger a intrepretat o versiune proprie a Jokerului, care l-a diferentiat de Jack Nicholson si i-a adus un Oscar post-mortem. Anne Hathaway o intrepreteaza pe Catwoman in ultimul film, dar verdictul in privinta acestei alegeri este inca incert.

Cand personajul Catwoman a fost confirmat in povestea ultimului film din aceasta serie Batman, The Dark Knight Rises, printre actritele enumerate alaturi de Anne au fost Rachel Weisz, Naomi Watts, Blake Lively, Natalie Portman si Keira Knightley. Chiar si dupa alegerea facuta, multa lume a ramas sceptica. “Atunci cand Chris a urmarit auditia, el a fost de acord ca Anne a facut o treaba minunata. In multe privinte, ea are cea mai grea slujba. Foarte multa lume este de parere ca rolul Catwoman a fost definit inainte. De aceea, eu am vazut mereu rolul lui Anne ca fiind cel mai greu dintre toate rolurile noastre” a spus Christian Bale.

Dupa toate dezbaterile legate de Joker si comparatiile inevitabile cu incofundabilul personaj jucat de Jack Nicholson in 1989, Nolan a demonstrat ca are o mana magica si face alegeri inspirate. Regretatul Heath Ledger a reusit sa impresioneze nu doar membrii Academiei de Film Americane, care l-au rasplatit cu un Oscar, dar si fanii francizei, care au vazut o alta versiune a Jokerului. Daca personajul lui Nicholson era un raufacator isteric, care cadea in penibil uneori si era mai mult o versiune de film a unui personaj de desene animate, Jokerul lui Heath Ledger este un adevarat anti-erou terifiant, pentru ca nu are nici o motivatie in afara de haosul pur pe care il starneste.

Christopher Nolan a terminat cu Batman, dar este constient ca povestea supereroului va fi exploatata in continuare si are sfaturi pentru urmatorul regizor care se va inhama la un asemenea proiect. “Cand l-am intalnit prima oara pe Paul Levitz de la DC Comics (cei care publica benzile desenate cu Batman), el mi-a explicat clar ca Batman, dintre toti supereroii, a avut cel mai mult de castigat din reintrepretari si chiar si-a consolidat pozitia din acestea. Vorbesc atat de reinterpretarile din benzile desenate, cat si de cele din filme.” a declarat Nolan pentru revista Empire. “Astfel, cand va fi momentul potrivit, oricine ar face urmatoarea reinterpretare a personajului, el trebuie sa ramana fidel viziunii sale, a ceea ce vrea el sa vada, in ceea ce crede el, si sa nu se ingrijoreze atat de mult in legatura cu ceea ce ii vor spune altii sa faca.”

Ultimul film din trilogia regizata de Nolan – The Dark Knight Rises – va rula in cinematografele romanesti incepand cu 27 iulie. Vezi trailerul:

Sursa foto: http://www.thedarkknightrises.com/ (site-ul oficial al filmului)