The Machinist

Pentru Christian Bale – interpretul rolului principal al filmului “The Machinist” (“Masinistul”) – perceptia sa asupra actoriei a fost dusa la un cu totul alt nivel odata cu experienta rolului lui Trevor Reznik. Reznik este un muncitor in industria bruta a masinilor mari si puternice de la National Machine. E un tanar american. Aici probabil ca asteptati un sir de adjective tipice societatii americane, precum: “ambitios”, “harnic”, “patriot”, “familist” sau alte cateva banalitati.   Dar astfel de cuvinte nu-si au locul aici pentru ca Reznik are o mare problema: nu a mai dormit de peste un an de zile. Desi din punct de vedere organic acest fapt este imposibil, situatia a fost astfel exagerata pentru a reliefa cat mai veridic tulburatoarea lui poveste. Si daca asta nu va incita indeajuns, poate faptul ca Bale a slabit intre 28 si 30 de kilograme pana la greutatea de 54 de kilograme pentru a face rolul lui Reznik, va va atrage atentia.
         Cu psihicul macinat de insomnie, Trevor Reznik traieste in ultimele zile o stare de imponderabilitate. Detasat de lumea concreta, protagonistul se retrage in mica sa zona crepusculara. Cand povestea pare deja “bolnava”, regizorul Brad Anderson ne dovedeste contrariul. Aruncat intr-un vartej de flashback-uri fara sens, innebunit de micile foi de notite cu mesaje debusolante care apar pe frigiderul lui, Reznik dezvaluie un tablou cu puternic mesaj semiotic, in care psihicul uman isi devoaleaza tenebrele.
          Vor fi multe momentele in care veti fi tentati sa dati inapoi ca sa va asigurati ca nu ati ratat ceva important, pentru ca filmul este astfel construit ca un joc de spanzuratoare; aveti litera de inceput si pe cele doua de mijloc si totusi nu faceti conexiunile. Totul se leaga in final, odata cu descifrarea dilemei din sase litere din “spanzuratoarea” lui Reznik.
          Titlul filmului este unul inselator. Masinistul nu este Reznik, masinistul este subconstientul sau care, prin diversi stimuli meticulos asezati, il ajuta pe acesta sa-si umple golurile din memorie. Manifestarile mintii umane, fiind subiect central in film, arata puterea de regenerare si autoaparare a psihicului si capacitatile sale machiavellice in situatii limita.
Raportat la consacrata pictura a lui Francisco Goya – “Somnul ratiunii naste monstrii”, “The Machinist” vorbeste despre “lipsa somnului obliga la justitie”. Veti intelege in finalul filmului de ce.