Despre turism cu Adriana Caranfil

Se spune ca a calatori pentru cei tineri inseamna o parte de educatie, iar pentru cei mai varstnici o parte din experienta. Oricum ar fi privit turismul, ca educatie sau ca experienta, astazi, el ramane una dintre cele mai placute si asteptate activitati.

Pentru a afla mai multe detalii despre cat este de important turismul, am realizat un interviu cu doamna Adriana Caranfil, consilier Marketing si PR al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania, care ne va vorbi despre ce inseamna turismul in Romania, care sunt cele mai importante destinatii turistice si cum poate reusi o agentie de turism sa se mentina profitabila.

 

        In ultimii ani sectorul turismului s-a dezvoltat foarte mult. Este turismul o afacere de succes, mai ales in Romania?

In Romania turismul nu este o afacere din care sa te imbogatesti. Este o afacere care nu se poate face fara iubirea pentru oameni, iar afacerile care se fac din iubire pentru oameni nu-ti umfla prea mult conturile. Dar iti umplu inima si-ti dau puterea sa o iei din nou de la capat in acest domeniu atat de special si traversat in Romania de multe constrangeri! Spun special, pentru ca antreprenorii din acest areal trebuie sa dovedeasca multa inteligenta, creativitate si spirit de avangarda pentru a  raspunde vitezei de schimbare a domeniului si pentru a-i furniza clientului exact produsul de care are acesta nevoie si pentru care el are bunvointa sa plateasca.

 

Va puteti numara printre persoanele care pot afirma ca iubesc ceea ce fac. Alegerea domeniului a fost din pasiune sau o alegere de moment?

Trebuie sa-mi placa ceea ce fac, alfel n-as gasi energia de care este nevoie pentru a da vietii mele un sens mai profund.

Cat despre alegerea domeniului, viata este atat suma alegerilor facute, cat si a celor pe care nu ai apucat sa le faci. Va las pe dumneavoastra sa intepretati cum considerati mai bine aceste cuvinte.

 

Au existat modele de oameni care v-au inspirat in cariera dumneavoastra?

Intodeauna, fara exceptie, ma inspir de la ceilalti, fie ei oameni vii sau deveniti istorie! Ma raportez cu incapatanare la ceea ce au mai inalt si mai valoros in ei si asta ma ajuta sa progresez.

 

Din punctul dumneavoastra de vedere este Romania o destinatie turistica ce poate sa atraga turistii straini. Daca da, spre ce tip de turism s-ar indrepta acestia?

Orice destinatie, daca este marketata inteligent, poate deveni destinatie turistica! Fara exceptie! O spun cu toata credinta!

Din fericire, datorita internetului si a incredibilelor si variatelor metode de explorare virtuala, turistul de pretutindeni stie mai bine, mai precis si cu o bogatie incredibila de detalii, ce vrea sa faca in vacanta pentru care este dispus sa munceasca un an intreg. Observ si in turism, ca si in alte multe domenii, o demasificare a publicurilor, o nisare a acestora (se pot crea nise la nesfarsit: unii vor turism cultural, altii montan sau balneo, unii de divertisment sau bird watching, de ce nu,  iar altii, mai nou, turism ezoteric, etc.) si acest lucru ii ajuta foarte mult pe profesionistii in turism.

In opinia mea, nu exista palma de loc pe aceasta planeta care sa nu permita marketare, evident, daca e facuta ca la carte! Si atunci: cum ar putea Romania sa NU atraga turistii straini?! Cu bune si mai putin bune, Romania este o destinatie turistica perfect onorabila, care merita sa fie cunoscuta si explorata si in care merita sa revii. Noi, romanii, stim prea bine acest lucru, iar autoritatile de resort trebuie sa comunice profesionist aceasta convingere, pe toate pietele tinta.

 

        Care sunt principalele avantaje si dezavantaje pe care le are Romania ca destinatie pe piata turistica?

        Este mai mult decat evident ca fara o structura de transport eficienta si conectata la reteaua europeana nu putem vorbi de dezvoltarea   diverselor activitati pe piata interna, cu atat mai putin de activitati de turism care prin natura lor sunt strans legate de infrastructura. Stim cu totii ca avem un numar  infim de autostrazi, lipsa de conexiuni la nivel de autostrada sau drum rapid cu statele membre ale Uniunii europene sau state vecine. Putem face turism la standarde europene, fara o infrastructura la standarde europene? Intrebarea este desigur retorica si isi asteapta raspunsul de 20 de ani. In felul acesta am atins principalul dezavantaj pe care-l comporta Romania ca destinatie turistica.

Principalele avantaje? Natura (inca salbatica!). Stiati de exemplu, ca muntii Carpati sunt printre ultimele lanturi muntoase nedescoperite, nedegradate, inca? Tihna pe care viata la sat o ofera turistilor straini care doresc sa evadeze din viata atat de agitata a metropolelor este un alt avantaj in cautarea caruia se afla turistii straini. Nu in ultimul rand, delectarea cu gastronomie autentica, spiritualitate bogata si traditii care se mai practica inca in diverse zone ale tarii, sunt tot atatea avantaje care ne individualizeaza.

         Unde credeti ca este mai important sa se implementeze o strategie de promovare a Romaniei ca destinatie turistica, pe plan   intern, la nivel national sau pe plan extern?

         Fiecare piata  are importanta ei si nici una nu poate fi neglijata.

         Daca vorbim de piata interna, in mod evident, trebuie avut in vedere ca turistii care se hotarasc sa-si petreaca vacantele in Romania (fie ele mai scurte sau mai lungi), pe langa faptul ca fac un gest profund de respect fata de tara natala, isi cheltuiesc banii in Romania si contribuie in mod direct la generarea de venituri. Mecanismul este simplu, de aceea nu insist asupra lui.

Piata externa nu este sub nici o forma mai putin importanta, dar concentrarea trebuie sa se faca pe principalele piete-tinta, in mod obligatoriu, si pe principalele produse turistice identificate in manualul de brand.

Un val puternic de brand awareness pe respectivele piete-tinta cu o acoperire media potrivita targetului nostru este imperios necesar!

        

         Considerati ca brandul national de tara este suficient pentru a face cunoscuta Romania ca destinatie turistica pe plan international sau mai este nevoie de alte strategii de promovare?

Trebuie sa pornim de la axioma ca brandingul este cheia succesului in promovarea oricarei destinatii turistice si in cresterea competitivitatii acesteia. Romania, prin ministerul de resort a demarat un proces de repozitionare pe piata internationala. Cu ce rezultate, vom avea ocazia sa aflam ulterior, dupa ce se vor efectua niste masuratori de impact. In acest moment, ca destinatie turistica, suntem daca vreti, un diamant inca neslefuit dar pe care, cu o buna strategie de branding de tara, vom reusi sa-l punem in valoare la adevarata sa frumusete.

In mod evident, brandingul in sine nu este totul. Conteaza inclusiv cum esti perceput din punct de vedere politic, economic, ce „ispravi” te individualizeaza intre alte natiuni ale lumii.

 

        In momentul actual care sunt cele mai cautate zone turistice din Romania si ce tipuri de turism se pot practica acolo?

        Romania este o tara de o frumusete uimitoare, cu multe locuri care asteapta inca, in deplina modestie, sa fie descoperite si promovate. Exista locuri de care te poti indragosti pentru totdeauna si trec in revista doar cateva, cerand-mi iertare pentru omisiunile la care ma constrange spatiul limitat al acestui articol: Dunarea cu Delta ei unica in Europa, Carpatii, orasele vechi doldora de contraste si de mixul lasat de culturile diferite care si-au pus amprenta cum sunt Sibiul, Brasovul, Sighisoara, Bucurestiul, manastirile pictate intr-o maniera unica, ramasa secreta pana astazi, cetatile transilvane, etc. Toate vorbesc despre cine suntem si dau identitatii noastre un aer aparte.

        In functie de zona si pachetul de vacanta pentru care opteaza, turistii pot practica diverse tipuri de turism, de la cel de relaxare si recuperare/balneo, pana la cel de aventura precum:rafting, catarare, caiac, mountain bike, etc.

        Ca numar de turisti, Litoralul, care mereu a fost destinatia vedeta estivala, Valea Prahovei si statiunile balneo, revin cel mai des in preferintele celor mai multi turisti.

 

        Ce calitati ar trebui sa intruneasca o agentie de turism pentru a reusi sa se mentina profitabila pe o piata concurentiala atat de acerba?

         Reputatie solida (care se construieste in timp si printr-o munca asidua), capacitatea de a-si fideliza clientii, adaptarea permanenta la exigentele acestora,  capabilitatea de a oferi oferte personalizate, „made-tailor” care sa i se potriveasca perfect clientului.

         Daca experienta de vacanta a unui client care pleaca printr-o agentie de turism a fost memorabila, cu siguranta va reveni si urmatoarea data in agentie, si-si va aduce si cei mai buni prieteni.

 

In final, va rog sa adresati cateva cuvinte cititorilor National Magazin.

        Felicit publicatia dumneavoastra online pentru varietatea extraordinara a subiectelor puse la dispozitia vizitatorilor sai si mai ales pentru originalitatea punctelor de vedere exprimate. De asemenea, nu pot sa nu remarc ca printre subiectele de interes se afla si cele referitoare la turism, lucru pe care-l salut cu bucurie.

        Va doresc mult succes in demersul, deloc simplu, de a va mentine in atentia unui public de calitate!