Dorinte dulci

«As manca ceva dulce !» e una dintre dorintele dulci pe care le gasim ori de cate ori deschidem un frigider aprovizionat. In spatele indulcitorilor artificiali, denumiti si “aparatorii siluetei” se ascund oboseala brusca, dureri  de cap, agresivitate dificultati in exprimare.  La nivel mondial, se consuma de trei ori mai mult zahar decat ar trebui in mod normal.

            Zaharina, aspartamul si ciclamatul ne perturba, in timp, metabolismul si digestia pentru ca organismul percepe un gust dulce, se pregateste sa digere glucidele, secreta sucurile digestive, dar glucidele nu apar.

            Gustul dulce este esential pentru alimentatia umana. Avem nevoie de gustul dulce, in cantitati mai mari sau mai mici, pentru ca acesta joaca un rol important in procesul de formare si dezvoltare a tesuturilor.

            De asemenea, este cel mai hranitor dintre gusturi, iar in plan emotional confera multumire si chiar senzatia de fericire.

90 % din alimentele pe care le consumam au gustul predominant dulce, conform site-ului mymed.ro. Din pacate, uneori avem tendinta de a „imbunatati” acest gust cu zahar, sare, piper, otet si alte mirodenii. Nici indulcitorii artificiali nu sunt o solutie, chiar daca se recomanda ca fiind „aparatorii siluetei”.

            Daca ne dorim un regim de viata sanatos, trebuie sa renunt[m la gusturile tari si sa ne educam gustul spre alimente pure, cu gustul lor mai putin intens, mai putin agresiv, asa cum au fost ele create de natura.

            Glucoza se gaseste in sangele omului si al animalelor in proportie constantade 0,1%. Scaderea sau cresterea continutului de glucoza in raport cu aceasta limita poate duce la tulburari grave, ca in cazul bolnavilor de diabet. Glucoza se obtine prin hodroza acida a zaharului, amidonului si celulozei. In natura, glucoza se gaseste in mult specii de fructe, in miere etc.

            Fructoza se gaseste alaturi de glucoza in fructele dulci, miere etc si este mai dulce de 2,2 ori decat glucoza. Ea este o strictura foarte asemanatoare cu a glucozei, deoarece au aceeasi valoare energetica,  dar metabolizarea ei in ficat este diferita. Prin metabolismul sau mai activ decat al glucozei, fructoza are atat valente nutritionale, cat si  terapeutice. Prin ardereaunui gram de fructoza se obtin 3,76 kcal, fata de 3,75 kcal la glucoza, 3,95 kcal la zaharoza si 4,15 kcal la amidon, informeaza hight-health.info.

            Fructele in care predomina fructoza, iar zaharoza se gaseste in cantitate foarte mica (merele, perele, gutuile, zmeura, coacazele, agrisele) pot fi consumate si de diabetici.

            Prin urmare, este indicat sa alegem, in locul dulciurilor rafinate, fructele dulci, precum bananele, strugurii, stafidele, smochinele, perele, curmalele, dar si unele legume care au gustul predominant dulce, ca morcovii sau sfecla rosie.

            Mierea este cea mai buna solutie pentru inlocuirea zaharului si, de asemenea, reprezinta cel mai bun indulcitor daca este folosita in stare proaspata, neprelucrata termic.

            Hipoglicemia reprezinta scaderea concentratiei zaharului in sange. Oboseala brusca, agresivitatea, nerabdarea, tulburari digestive, transpiratie excesiva, dureri de cap sau lipsa de concentrare pot  fi simptomele unei hipoglicemiei.