MAGISTRALII

 

ATENTIE! ACEST ARTICOL CONTINE SPOILER.

Chris Nolan si Tom Hardy. Regizor si actor. “Papusar” si ticalos. Alaturi de Christian Bale – pilonii de forta ai celui mai impresionant film al anului si, fara indoiala, un nou etalon in materie de cinematografie – The Dark Knight Rises (TDKR).
Au trecut mai bine de cinci saptamani de cand am vazut filmul asta si de-atunci am ramas fascinat de viziunea pe care intreaga echipa de productie si distributie actoriceasca au dezvaluit-o.

Dincolo de recenzii, opinii, cronici de film, stiri mai mult sau mai putin sententioase, idioate sau istete, filmul asta ar trebui sa fie comercializat cu o cartulie la intrarea in cinema sau un ghid in carcasa DVD-ului. Pentru ca e atat de puternic in detalii, incat fara ele ar fi o alta mediocritate de-un gust amar.

NMZ va propune cateva repere importante care ar trebui sa va ajute sa intelegeti filmul la un cu totul alt nivel. Toate, cu trimitere la acest uimitor Tom Hardy, cu al lui Bane.

Personajul Bane a aparut in premiera in primul numar al revistei DC Comics din 1993, editie cu titlul Batman: Vengeance of Bane si a fost creat de Chuck Dixon, Doug Moench si Graham Nolan.
Pe scurt, ideea villain-ului este a unui copil nascut si crescut in inchisoarea Pena Duro din Santa Prisca. Pruncul si mai tarziu copilul, adolescentul si tanarul Bane va trai ceea ce trebuiau sa fie cei mai frumosi ani din viata in una dintre cele mai dure inchisori din lume din cauza tatalui sau, in contul caruia inspaseste acesti ani inchis. Data fiind situatia, eroul nostru isi cladeste o educatie intelectuala si fizica extraordinara: citeste toate cartile pe care pune mana, isi intareste fizicul in sala de forta si invata sa lupte in nemiloasa lume a inchisorii.
Despre el se spune ca ar fi ucis prima data la varsta de opt ani.
In acest fel, personajul nostru devine liderul informal al inchisorii si isi atrage antipatia conducerii oficiale, care il forteaza sa ia parte la un test farmaceutic – i se administreaza un drog misterios si letal, denumit Venom. Letal pana la el. Pentru ca Bane reuseste sa-si interiorizeze substanta toxica si sa o fructifice in sensul abilitatilor fizice. Insa, pentru acest lucru, Bane va trebui sa-si administreze drogul o data la 12 ore printr-un sistem de cabluri conectat direct la creier, in caz contrar riscand degradarea rapida si puternica a conditiei fizice si psihice.

Cat priveste filmul nostru, TDKR a reusit sa faca obiectul unei puternice dispute politice in SUA.
Mitt Romney – candidatul republican in cursa electorala prezidentiala din acest an – a lucrat in anii ’70 si, ulterior a devenit CEO (Chief Executive Officer – numarul 1 in conducere) al firmei Bain & Company. In 1984, Romney creeaza firma de investitii Bain Capital.
Si, desi scrierea difera, pronuntia numelui personajului nostru negativ si a titlurilor celor doua firme lasa loc de interpetare politica, desi Nolan neaga acest lucru.

In plus, pare-se ca TDKR a reusit sa atinga si miscarea politica de protest Occupy Wall-Street.
In ciuda faptului ca initial Nolan a avut tangente cinematografice cu miscarea, ulterior a negat orice utilizare a capitalului de recunoastere globala a curentului Occupy. Si, tinand cont ca filmarile peliculei s-au intins intre Mai si Noiembrie 2011 si miscarea Occupy a inceput in 17 Septembrie 2011, din nou ramane loc de interpretari.

O alta idee interesanta reiese din opozitia ideologic-politca Bane-Batman: stanga-dreapta, ambele radicale. In timp ce Bane isi castiga simpatia si capitalul uman in randul detinutilor si al marginalizatilor social printr-un discurs cu puternice tente comuniste, Batman se vrea a fi un fenoment “de dreapta”, oarecum in legatura – cel putin din punct de vedere financiar – cu republicanii americani (Bruce Wayne este, in definitiv, un miliardar).

Pentru ca tot am mentionat discursul lui Bane, e cazul sa evidentiem cateva subtilitati curioase. Astfel, luam in discutie scena in care Bane sta pe masina de lupta, in fata inchisorii Blackgate.
Observam care sunt principalele cuvinte pe care e fundamentat speech-ul: the people, lie, justice, corrupt. Bane instiga la razmerita invocand o minciuna, desi chiar actiunile sale construiesc si intaresc o minciuna. Vorbim, asadar, de bogatiile celor corupti smulse si redate poporului, proprietatea privata anulata in favoarea celei comune, instituirea de tribunale ale acuzarii, toate fiind trasaturi clare ale comunismului, ale unui populism facil si periculos.

O alta imagine puternic anti-capitalista este scena din bursa de valori. Sub pretextul unei retrageri de capital, Bane isi asmute furia si viziunea in incercarea unei destabilizari financiare, cu urmari grave – aici putem remarca o trimitere subtila catre criza financiar-economica din ultimii patru ani.

Practic, atat Jokerul lui Heath Ledger, cat si Bane sunt intruchipari ale unei realitati sociale cat se poate de actuala: nemultumirea populara fata de banci, fata de finanta mondiala, scaderea nivelului de trai, cresterea tensiunii sociale, proteste. Acesta e unul din motivele principale pentru care cele doua prestatii actoricesti au devenit fenomene globale – sigur, cel mai important atu ramanand talentele celor doi actori.

Intr-un interviu din 2008 – la putin timp dupa premiera The Dark Knight – Christian Bale (actorul lui Batman) sesiza faptul ca in primele doua filme din seria lui Nolan, Liliacul nu apare decat dupa lasarea serii, in intunericul noptii; acest lucru avand un evident si puternic caracter simbolic.
Raportat la aceasta idee, in The Dark Knight Rises Batman apare in timpul zilei, fapt ce semnaleaza in acest final de trilogie o rupere de ritm, o nevoie de sacrificiu si de ignorare a unei discipline autoimpuse, semn al unei batalii finale epice, care impune noi limite.

 

Nereusind sa expunem mai multe din trasaturile fine ale filmului, pentru ca nu le-am gasit sau nu le-am inteles, cele de mai sus se vor a fi doar cateva repere pentru o mai buna vizionare si intelegere a unei capodopere cinematografice moderne, parte dintr-o trilogie de proportii pantagruelice ca poveste si identitate semiotica.

 

FOTO: www.news.softpedia.com