Kill the Irishman

Daca urmaresti sa faci un film despre gangsteri, cauti bine in “cutia” cu clisee dupa vreo replica mai batrana decat Sergiu Nicolaescu si mai uzata decat franele unei masini de Formula 1 dupa Marele Premiu al Europei.

In ciuda acestui fapt, “Kill the Irishman” a reusit sa scoata un produs cinematografic diferit.
Ca imagine de ansamblu, filmul nu este stralucit, insa cele cateva cadre inchegate cu un sunet folcloric irlandez, o poveste si un actor grave dau o “aroma” peste media filmelor acestui an.
Ray Stevenson (actorul soldatului Titus Pullo din reusitul serial “Roma”) face pe gangsterul irlandez Danny Greene, intr-o istorisire bazata pe fapte reale.
Anii ’70 si Cleveland dau o combinatie captivanta pentru un personaj greu de deslusit. Greene (in pronuntie, cuvantul inseamna “verde” in engleza – culoare simbolizatoare pentru irlandezi, una din cele trei culori ale steagului national irlandez) nu abuzeaza de sudalme, nu compenseaza prin ele o eventuala lipsa de atitudine, nu e opulent si in niciun caz nu incepe sa fluture arme din cele mai mari, de parc-ar fi in linia I in Razboiul de Independenta.
E un rol care intriga, fiind “sters” si direct, dur si sensibil, integru si macinat.
Prezentarea faptelor este facuta intr-o maniera meticuloasa, cu atentie la “culoarea” vremii, la tulburarile sociale si economice si, mai ales, la fibra culturala irlandeza – un “ghem” emotional ce se insira in toata fiinta lui Greene, facand din acesta un zid rezistent la toate gloantele si bombele care zboara prin vazduhul Clevelandului. Un zid ale carui rare “fisuri” apar in momentele cele mai intense ale acestuia – cand zambeste.
“Kill the Irishman” este regizat de Jonathan Hensleigh (unul din cei doi autori ai scenariului filmului “ Armageddon”, 1998) si ruleaza putin peste 100 de minute.
Aparut la inceputul lui martie 2011, filmul a incasat in weekendul lansarii oficiale aproape 150.000 USD, pentru ca pana la 5 iunie sa atraga peste 1,1 milioane dolari.

Ray Stevenson, Val Kilmer si Christopher Walken – mandrie irlandeza intr-o societate americana viciata.