Orient Express, farmecul perioadei interbelice

A inspirat scriitori si regizori celebri, a fost locatia perfecta pentru aventura si mister, rafinament si lux, a fost martor la drame nespuse si a tainuit povesti de iubire, a implinit sute de vise ala calatorilor pasionati si a intrat pentru totdeauna in istoria culturii si civilizatiei europene. Este vorba despre faimosul tren Orient Express, care face anual traseul intre Paris si Istanbul, cu o precizie de ceas elvetian, introducandu-si calatorii in gloria atmosferei interbelice, pastrata cu atata atentie in vagoanele albastre cu inscriptii aurii, a caror forma originala se mentine de peste 125 de ani.

            Initial, Orient Express a fost numele unei linii feroviare de lunga distanta pentru pasageri care a fost la inceput operata de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania Internationala de Vagoane de Dormit). Traseul pe care aceasta il efectua s-a schimbat de foarte multe ori in decursul anilor. Desi la inceput desemna o simpla linie feroviara care unea doua orase indepartate, Paris si Istanbul, Orient Express a inceput sa se dezvolte foarte mult, notorietatea sa devenind sinonima cu calatoria luxoasa.

            Primul tren Orient Express a efectuat traseul  pe data de 5 iunie 1883, unind atunci Parisul de Constantinopol (Istanbul) pe ruta Nancy- Strassbourg- Munchen- Viena- Budapesta- Szeged- Jimbolia- Timisoara- Caransebes- Varciorova- Craiova- Piatra Olt- Pitesti-Bucuresti- Giurgiu- Smardan pe o lungime de 2627 kilometri. De aici pasagerii treceau Dunarea cu feribotul catre Russe, in Bulgaria, pentru a lua un nou tren catre Varna si apoi catre Constantinopol. Voiajul dura in total 83 de ore si 30 de minute. Din anul 1889, trenul va merge fara oprire pana in Istanbul.

            Circulatia trenului Orient Express in Primul Razboi Mondial a fost intrerupta pentru mai bine de cinci ani, fiind reluata abia in anul 1919, odata cu deschiderea tunelului Simplon din Elvetia, care a facilitat accesul spre Istanbul, via Milano- Venetia- Trieste, purtand denumirea pentru aceasta ruta de Simplon Orient Express.

            Gloria si notorietatea deplina sunt reprezentate de perioada interbelica, cand Orient Express-ul functiona cu trei linii paralele: Orient Express (clasic), Simplon Orient Express (prin Italia) si Arlberg Orient Express care circula via Zurich- Innsbruck catre Budapesta. In perioada interbelica, principalii sai clienti, persoane regale, nobili, burghezi, diplomati si oameni bogati, se bucurau de vagoane luxoase de dormit si de un vagon-restaurant cunoscut pentru preparatele sale culinare extrem de rafinate. Astazi bucataria trenului este distinsa cu o stea Michelin.

            Inceperea celui de Al Doilea Razboi Mondial intrerupe din nou circultia Orient Express-ului, fiind reluata abia in 1945. Dupa anul 1962 va circula doar Simplon Orient Express, urmand ca si aceasta linie sa fie inchisa in scurt timp.

            Incepand cu anul 2000, Orient Express isi va relua activitatea, numindu-se Venice Simplon Orient Express, pe ruta Paris- Viena- Budapesta- Sinaia- Bucuresti- Varna- Istanbul- Bucuresti- Sinaia- Budapesta- Viena- Venetia.

            In Romania, celebrul tren opreste in Sinaia, unde sunt organizate vizite la Castelul Peles si la Manastirea Sinaia si in Bucuresti, unde se organizeaza un tur pietonal in centrul orasului.

            Fiecare oprire a trenului Orient Express pe traseu, reprezinta un spectacol de protocol. Primii care coboara din tren sunt stewarzii si chelnerii, urmati de bucatar si seful de tren, care se aliniaza in fata unui covor rosu pe care se afla inscriptia „Venice Simplon Orient Express”, asteptand apoi sa coboare calatorii.   

            Faimosul tren a fost sursa de inspiratie pentru romanul „Crima in Orient Express” al scriitoarei Agatha Christie, cartea fiind ecranizata ulterior; a inspirat scriitori precum Flemin dar si Bram Stocker in celebrul sau roman „Dracula”. In Romania, Orient Express-ul a  devenit sursa de inspiratie pentru regizorul Sergiu Nicolaescu in filmul „Orient Express”, ecranizat in 2004, care are ca subiect povestea printului Andrei Morudzi, care isi petrece tineretea intre Paris si Monte Carlo, dar care pierde toata averea si se izoleaza in castelul sau din Romania, Orient Express-ul devenind o amintire vie a tineretii sale. Orient Express apare si in reclama parfumului Chanel No. 5, in care Audrey Tatou reface calatoria plina de mister si rafinament in cautarea persoanei iubite.

 

Sursa foto: mediafax.ro, agenda.ro, ghimpele.ro