Cu Mocanita prin Valea Vaser

Calatoria cu Mocanita prin Valea Vaser este o experienta unica si inedita pentru orice turist amator de peisaje spectaculoase, cu stanci prapastioase si paduri dese. Traseul dus-intors, pe ultima cale ferata forestiera pentru locomotivele cu aburi inca activa din Europa, strabate Valea Vaser pana la statia Comanu, cuprinzand o parte din Parcul National Muntii Maramuresului, declarat arie protejata.

            Defileul Vaserului, situat in sectorul estic al Muntilor Maramures seamana foarte bine cu un canion, numele sau provenind de la raul Vaser, afluent al raului Viseu, care izvoraste din Muntii Maramuresului si curge pe o lungime de aproximativ 62 de kilometri.

            Drumul strabatut cu Mocanita ofera turistilor peisaje de defileu cu regiuni inguste, alternate de stanci si vai, de intinderi mari de paduri diversificate, portiuni cu tuneluri si case ce respecta intocmai traditia si cultura maramureseana.

            Istoria Mocanitei ia nastere in secolul al XVIII-lea cand s-a inceput utilizarea resursei forestiere sub Imperiul austro-ungar. In anul 1932 se incepe constructia la Calea Ferata Forestiera, ceea ce semnala un progres enorm de la procesul de plutarit, folosit pana atunci in transportul lemnului. Una dintre amprentele Imperiului austro-ungar se poate vedea si astazi in localitatea Faina, aici existand o capela inchinata Printesei Elisabeta, Sissi, construita de austrieci. Pana in anul 1945 caile ferate forestiere se raspandesc in intreaga Europa, moment in care vor fi inlocuite cu drumurile forestiere. In Romania, incepand cu anul 1932 CFF Viseu de Sus functioneaza aproape neintrerupt pentru a transporta busteni de pe Valea Vaser catre fabricile de prelucrare a lemnului din Viseu de Sus, fiind astazi singura astfel de cale ferata din Europa care mai transporta lemn.

            Intre 28 iunie si 16 septembrie programul zilnic de plecare incepe la ora 9 din gara CFF Viseu de Sus, cu o sosire aproximata la ora 15 si jumatate.  Punctul de destinatie al locomotivei cu abur este Paltin, unde turistii sunt asteptati sa guste din preparatele traditionale din carne pe gratar, care pot fi servite in pavilioane de lemn sau pe iarba, sub forma de picnic. Un alt loc de popas foarte indragit de tursiti este Cafebarul Elefant amplasat foarte aproape de gara, intr-o casa veche din lemn, ce pastreaza specificitatea locului. Numele locului aminsteste de ultimul evreu, Alexander Elefant, care a locuit chiar in aceasta casa si care se ocupa cu prelucrarea lemnului, pana in momentul exilarii sale in anul 1940.

            O atractie turistica foarte importanta o reprezinta si trenul-hotel „Carpatia Express”, care functioneaza de pe 1 mai si pana pe 30 octombrie, fiind totodata o modalitate inedita de cazare care atrage anual foarte multi turisti romani sau straini. Acesta este un vechi tren transformat in hotel care cuprinde un vagon restaurant unde se pot servi atat micul-dejun cat si cina si doua vagoane ce cuprind 20 de compartimente, fiecare compartiment dispunand de doua paturi. Trenul-hotel se afla foarte aproape de locul de plecare al Mocanitei, la aproximativ 50 de metri. Pentru pasionatii de trenuri, in fruntea trenului-hotel se afla o locomotiva cu abur istorica, construita in Uzinele Resita. Un alt avantaj al acestuia este faptul ca beneficiaza de parcare gratuita.

 

            Pentru turistii care calatoresc cu rulota, aici pot gasi posibilitatea de a campa in parcarea din incinta garii in schimbul unei taxe.

 

Sursa foto: www.cffviseu.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *