George Constantinescu- inginerul care a brevetat peste 317 inventii

Nascut in 4 octombrie 1881 la Craiova, cel cunoscut din cartile de istorie si ca Gogu Constantinescu, este unul dintre cei mai importanti ingineri care s-au nascut si au trait in Romania de-a lungul timpului. In cei optzeci si patru de ani de viata, el a realizat inventii care au ajutat enorm la progresul societatii.

                Dupa ce in 1904 a absolvit Scoala Nationala de Poduri si Sosele (actuala Universitate Politehnica din Bucuresti), ca sef de promotie, Gogu Constantinescu s-a preocupat de teoria betonului armat, pe care o si pune in practica ulterior, prin executarea mai multor lucrari de poduri. Promovarea utilizarii betonului armat a fost o adevarata provocare pentru inginer, deoarece metoda se dovedise a fi una deficitara in alte zone ale Europei. Totusi, el a realizat bolta de beton a fostului sediu al Camerei Deputatilor, din Dealul Mitropoliei, a construit primul pod de beton armat cu traverse drepte din Romania, hotelul Athénée Palace Hilton, precum si Marea Moschee din Constanta.

                „Teoria sonicitatii” – pasul catre o noua lume

                Gogu Constantinescu a studiat si propagarea undelor sonore, ajungand sa formuleze problema de baza a sonicitatii: „transmiterea energiei la distanta folosind elasticitatea mediului de transmisie”, pe care o prezinta in lucrarea „Teoria sonicitatii”, publicata in 1918. Pentru a aplica aceasta teorie, el creeaza si tehnica sonicitatii. Un impact puternic avea sa il aiba descoperirea dispozitivului de tragere sincronizata pentru avioanele englezesti din Primul Razboi Mondial. Sub auspiciile Amiralitatii Britanice, Gogu Constantinescu a creat un sistem de tragere atat de inteligent, incat l-a facut pe Sir John Maitland (Vice Maresal) sa declare: „Datorita domnului Constantinescu si dispozitivului de tragere pe care l-a inventat, noi am detinut suprematia peste germani in aer, asa cum am facut-o”. Tot in Anglia, si tot pe baza teoriei sonicitatii, inginerul roman a realizat transmisii sonice pentru elice de vapoare, motoare, pompe sau perforatoare. Tot in 1918, Gogu Constantinescu a realizat prima pompa de injectie pentru motorul diesel.

                Alte descoperiri importante

                Intre anii 1920 si 1940 a  studiat problema convertorului de cuplu, cu aplicatii in tehnica transmisiei automate a energiei mecanice. Aceasta perioada de studiu s-a concretizat prin construirea Convertorului Gogu Constantinescu, prima cutie de viteze automata pentru locomotive si automobile. Concret, ambreiajul si rotile dintate erau inlocuite de efectul inertial al maselor in miscare.

                Tot el a gandit si primul hidroglisor, ambarcatie cu fundul plat, putin cufundata in apa, care se misca extrem de repede, fiind pusa in miscare de o elice aeriana. Ideea sa a fost pusa in aplicare de catre rusi abia in anii '70.

                In total, Gogu Constantinescu a brevetat peste 317 inventii, oficial inregistrate in Romania, Marea Britanie, Franta, SUA, Danemarca, Elvetia, Austria, Germania, dar si alte tari. Se pare, totusi, ca exista si alte brevete, nepublicate insa.

                Publicatii

                Desi valoarea descoperirilor sale este incomensurabila, acestea au fost mult timp tinute in secret din pricina faptului ca utilitatea lor s-a facut initial simtita, indeosebi, in domeniul militar. Volumul „Teoria sonicitatii” a fost declarat secret de guvernul Marii Britanii, fiind tiparit intr-un numar limitat de exemplare. Totusi, mai multe informatii despre descoperirile ilustrului savant au fost publicate dupa anul 2000(„Inventeurs de genie. Gogu Constantinescu”, „Integrala Inventiilor”, „Tratat de Teoria Sonicitatii”).

                Descoperirile sale au, astazi, efect la nivel global, pentru ca Gogu Constantinescu face parte din acea categorie de minti geniale, capabile, parca, sa calatoreasca in timp si sa elaboreze idei si teorii unice.

Written by