Marketingul in culori

 

Zilnic suntem asaltati din toate partile de reclame, pe tot parcursul zilei le vedem la tot pasul sub diferite forme flyer-e, afise, poster-e si exemplele pot continua, daca avem o slujba de birou si folosim Internet-ul vedem mii de reclame zilnic fara sa ne dam seama, iar seara cand ajungem in fata televizorului avem parte de reclame care utilizeaza toate mijloacele disponibile pentru a ne capta atentia.

Multi dintre noi nu stiu …sau pretend ca nu o fac, insa tot ce vedem nu este construit la intamplare, iar in spatele fiecarei reclame se afla o echipa de profesionisti care ne speculeaza atentia pana la cel mai mic amanunt.

Astazi ne propunem sa va descriem in linii mari modul de utilizare al culorilor in marketing-ul online, dar si in design-ul diferitelor reclame printate. Va mentionam insa ca acest domeniu nu este unul exact si sufera multe variatii atat in functie de perceptia personala, cat si de etnie.

ROSU este adesea asociat cu dragostea, cu emotia, dar si cu avertizarea. Utilizarea acestei culori reuseste sa atraga foarte mult atentia privitorului. O reclama sau un site ce se refera la dragoste, dar si un site de stiri poate utiliza foarte bine culoarea rosie. Persoana ce priveste acest gen de reclama se asteapta la un impact puternic, iar daca nu il obtine considera ca si-a pierdut vremea.

GALBENUL se asociaza foarte bine cu reclamele pentru copii si mamici, in acelasi timp insa el are puterea de a avertiza. Utilizarea excesiva a galbenului, nu face decat sa irite privitorul, care in mod cert nu va pierde prea mult timp in fata unei astfel de reclame.

PORTOCALIUL este mult mai prietenos, el se situeaza intre rosu si galben, este foarte potrivit pentru reclamele dedicate femeilor, dar si pentru site-urile de bijuterii sau calatorii. Combinatia portocaliu – alb se dovedeste foarte odihnitoare pentru privitor.

ALBASTRU reprezinta incredere, in general un flyer de la Politia Romana sau orice site al unei autoritati utilizeaza culoarea albastra. Privitorul are implicit senzatia de siguranta, iar reclama pe care o priveste trebuie sa aiba o legatura cu siguranta. Pe langa autoritatile locale, aceasta culoare poate fi folosita si pentru a promova o afacere cu produse electronice, produse software, dar si de companiile de securitate.

VERDELE este in general linistitor pentru ochi, dar in acelasi timp ofera si o senzatie de securitate, o securitate neautoritara, mai degraba potrivita pentru o companie de asigurari, pentru o banca sau o institutie de creditare.

ROZUL este si va ramane un simbol feminin, orice reclama ce face referire la un produs pentru femei, dar si la diferite discutii de care acestea ar fi interesate poate contine roz fara a irita clientul. Bineinteles, clientul masculin va fi intr-o anumita masura iritat si nu va interactiona foarte bine cu decorul, insa avand in vedere ca afacerea este destinata femeilor, publicul masculin iese oricum din calcul.

MOVUL este o culoare jucausa, insa poate fi si pasionala. Movul este cel mai bine folosit pentru o afacere de produse adresate copiilor, dar si pentru o afacere dedicata exclusiv adultilor (site-uri cu produse pentru adulti, dar si cu filme pentru adulti).

ALBUL si NEGRUL sunt utilizate in combinatie cu toate celelalte culori, ele reprezinta nuante si nu sunt folosite decat pentru a face reclama mai usor de tolerat in cazul albului si mai greu de tolerat sau cu un impact mai puternic in cazul negrului. Utilizarea de prea mult alb da insa impresia de continut insuficient.

AURIUL arata stralucirea, luxul, bogatia. Reclamele pentru produse scumpe folosesc din plin aceasta culoare.

ARGINTIUL este culoarea care sta in spatele succesului rasunator pe care l-au avut laptop-urile Apple pe piata din intreaga lume. Conform studiilor folosirea acestei culori da cumparatorului o impresie de distinctie, siguranta si nu in ultimul rand de produs de top, iar Apple este cel care a speculat foarte bine aceasta oportunitate.

Culoarea este deasemenea utilizata pentru a intari in mintea cumparatorului siguranta intr-o anumita marca. Marcile internationale nu schimba niciodata culoarea pe care au ales-o din prima clipa, tocmai pentru ca aceasta schimbare ar putea duce la pierderea anilor de branding.

Pentru a intari cele spuse mai sus va propunem un exercitiu. Fara a sta prea mult pe ganduri, asociati cate o culoare sau o combinatie de doua culori cu fiecare din urmatoarele marci: Coca – Cola, Pepsi, ING, Milka, KENT si Carrefour.

Marketing-ul de orice fel este rezultatul multor ani de studii, dar si a multor incercari mai reusite sau mai putin reusite, nimic nu este intamplator, iar daca oamenii de marketing au reusit sa va faca sa credeti asta, atunci au atins exact punctul pe care si l-au propus.