X-Men: First Class

Ideea “X-Men” face parte din impresionanta demonstratie de imaginatie “Marvel”; alaturi de alti super-eroi, “Oamenii X” fac din franciza “Marvel”, un stimul pentru minte, indiferent de varsta.
Si acest fapt ne-a fost demonstrat de regizorul Matthew Vaughn (producatorul “Snatch” – 2000), prin ultima ecranizare a super-eroilor din desenele cu care multi am crescut in copilarie.
Povestea a primit, la fel ca si celelate filme pe acest subiect, o doza de realism istet impletita in “tesatura” tumultoasa a firului epic.
Centrat pe evolutia din copilarie pana in anii tineretii a principalilor detinatori ai factorului mutagen , “X-Men: First Class” propune o abordare ceva mai detasata de optimismul “happy ending-ului” sufocant al Hollywood-ului.
Charles Xavier (James McAnvoy) si Erik Lehnsherr (Michael Fassbender) strapung primii ani ai tineretii, avand doua experiente mutagene diferite; in timp ce acela care avea sa devina ulterior Profesorul X a trait o copilarie instarita, cu parintii alaturi, cel care avea sa fie supranumit Magneto nu a avut parte de nici una ca si copil evreu in lagarele de exterminare naziste.
Doua personalitati opuse si, implicit, doua manifestari antagonice, Charles Xavier si Erik Lehnsherr sunt cugetul si furia unei echipe de tineri mutanti.
In timp ce se vad nevoiti sa faca fata presiunii sociale si psihologice aduse de aceste mutatii genetice, pustii ce mai tarziu aveau sa devina legende ale desenelor animate, revistelor de benzi desenate si filmelor sunt obligati sa gestioneze un context exterior extrem de delicat.
Situata putin inaintea inceputului Razboiului Rece, povestea propune o legatura bine conturata intre acesta si Sebastian Shaw (Kevin Bacon) – inamicul primordial al echipei X.
Experienta militara si presiunea globala exercitate de Razboiul Rece dintre Statele Unite ale Americii si U.R.S.S. sunt doar factori de conturare ai unei probleme mult mai adanci, abrupte in psihologic si filozofic.
Confruntati de iminenta unei descoperiri din partea umanitatii si a consecintelor ucigatoare la adresa lor, mutantii se lanseaza in ciocnirea de principii si crezuri diferite fata de supravietuirea lor in aceste conditii.
Este de admirat si laudat efortul de a integra personajele intr-o evolutie logica si pertinenta a lucrurilor, care altfel ar fi decurs intr-un cliseu “metalo-feros” cu explozii, cadre si replici care l-ar fi facut si pe Magneto sa lase capul in jos, rusinat de rusinea lor.
Filmul a tinut premiera globala la New York, in 25 mai. A avut la baza un buget de circa 160 de milioane USD; primul weekend a atins peste 55 de milioane de dolari in 3641 de ecrane, iar pana la 3 iulie, incasarile au trecut de 138 de milioane – ambele cifre in S.U.A.

X-Men: First Class – fantezia genelor.

Written by