Yes Man

“Da, poti folosi telefonul meu”, “da, te pot duce cu masina undeva”, “da, iti dau toti banii pe care ii am la mine”, “da, te ajut cu montarea mobilei”, “da”, “da”, “da”.

Observati ceva ciudat aici?
E vorba despre atitudinea fata de viata a lui Carl (Jim Carrey), un om-da (yes man). Carl e un barbat tanar, matur, cu mari probleme de adaptabilitate; practic ne vom regasi putin, cu totii, in Carl – atunci cand respingem un apel sau refuzam o propunere fara sa o gandim, doar ca “acest” Carl a facut din asta un stil de viata. Si se vede: parasit de iubita, cufundat in autoizolare, Carl e materializarea pesimismului.
    Asta pana descopera un seminar ce promoveaza un nou stil de a trata viata: “da!”. Un cuvant, unul singur. Carl se vede pus in situatia de a accepta un compromis cu sinele – va spune “da” la orice propunere intalneste si in orice situatie este pus.
    Surprinzator, noul curs pe care il ia viata protagonistului il face sa creada cu adevarat in “terapia cu da”. Intalneste o fata frumoasa, isi revigoreaza prieteniile si isi construieste unele noi, reuseste sa rada sanatos, sa simta cu pofta viata – practic noul Carl invinge letargia impusa de cotidianul de pana atunci.
    Il stiti bine pe Jim Carrey – tipul jovial la interviuri, dedicat la filmari si debordand de o sincera comedie. Si totusi, filmul “Yes Man” (aparut in 2008) nu pe acest aspect este construit. Pot spune ca regizorul Peyton Reed nu a urmarit, atunci cand a gandit si creat “Omul Da”, sa te faca sa razi, ci sa te faca sa gandesti dupa ce razi. Momente scandalos de comice sunt, dar nu aici trebuie sa va opriti atentia.
    “Yes Man” nu e o simpla comedie si, cu siguranta, trec cu vederea peste cadrele de-un romantism insultator de ieftin. “Yes Man” incearca sa ma faca pe mine, telespectator, sa inteleg ceva mai mult de doua cuvinte: Da si Nu; ceva ce zace undeva intre si prin ele, ceva ce implica subconstient, responsabilitate si ratiune. Dar astea sunt doar mici franturi, tabloul de ansambul il veti construi singuri.
   “Yes Man” – un film care, dupa toate probabilitatile, va scoate de la voi un: “Yes, man!”; depinde de fiecare daca o veti face doar razand sau veti intelege mai departe.