Managementul echipei: o abordare individuala sau colectiva?

 

Nu exista nici un lucru sau persoana care sa poata evolua de unul singur. Nici macar un sportiv. Performanta este o actiune colectiva si este o consecinta a unei interactiuni dintre mai multe persoane sau lucruri. Performanta inseamna cel mai bun rezultat obtinut de un sistem iar un sistem inseamna mai multe parti interdependente. Chiar si sportivii la probe individuale se antreneaza impreuna cu alti sportivi, ca sa aiba o referinta despre el si colaboreaza cu alte persoane pentru a fi intr-o forma maxima la intrecerea la care participa: antrenor, maseur, public…In sportul performanta colaborarea este una  dintre principalele competente care face diferenta intre performanta si nonperformanta. Insa in lumea de afaceri, managementul este frecvent privit ca o abordare individuala.

Tot intr-o abordare individuala l-am cunoscut pe Mihai cand isi cauta un coach pentru a fi un director de vanzari performant. Obiectivul era ca echipa de vanzari pe care o conduce sa atinga tintele de vanzari setate, ceea ce parea atunci a fi misiune imposibila pentru Mihai. Toata activitatea profesionala a lui Mihai era legata de vanzari dar ceea mi-a atras atentia inca de la inceput era faptul ca Mihai isi propusese sa lucreze cu un coach (sa se antreneze) intr-o varianta individuala pentru un obiectiv ce tinea de echipa. Timpul alocat pentru sesiunile de coaching era seara, dupa programul de lucru si sponsorizat de el. Mihai cauta solutii sa perfomeze, de unul singur, fara contributia celor din jurul sau. Aceasta era intr-adevar o misiune imposibila!

Prima provocare a lui Mihai a fost sa inteleaga ca performanta echipei pe care o conduce nu este doar responsabilitatea lui, ci este si responsabilitatea membrilor echipei. A doua provocare a fost sa colaboreze cu superiorii sai in atingerea obiectivului ; atfel el “vandut” conducerii ideea de colaborare si sprijin reciproc in atingerea obiectivelor commune – a propus conducerii sa fie sponsorul demersului de coaching. Ceea ce s-a si intamplat.

Dar procesul de transformare a lui Mihai dintr-un manager individual intr-un manager de echipa, era abia la inceput. Ca lider, Mihai a avut destul de multe comportamente ineficiente si solitare de inlocuit si aceeasi sarcina a avut-o si echipa. De la modul in care isi setau obiectivele si segmentau clientii, pana la modul in care aveau intalniri pentru feedback si evaluare a rezultatelor atinse.

In sedintele de echipa au descoperit faptul ca actioneaza avand la baza o convingere colectiva “de a accepta tot ceea ce vine de sus, de la sefi, fara drept de replica” – convingere vizibila atat in relatia lui Mihai cu superiorii sau cat si in relatia dintre membrii echipei si Mihai. Practic se refera la faptul ca sunt simpli executanti. Lucrand in echipa au inceput sa dezvolte competenta de a-si  asuma exprimarea unui punct de vedere ferm sau negocierea unei tinte, buget sau termen limita. Au inceput sa se provoace unul pe celalalt in atingerea de rezultate, largind astfel zona de interactiune dintre membrii echipei. Au gandit impreuna un sistem de monitorizare si feedback care sa le dea informatii in timp util despre statusul actiunilor intreprinse.

Sunt multi manageri pe care i-am cunoscut si care fac management individual dar tot ei sunt cei mai nemultumiti pentru ca membrii echipei nu colaboreaza, sau nu isi asuma responsabilitatile si rezultatele nu sunt atinse in parametrii asteptati.

Cred ca s-au scris mii de carti despre managementul echipei si munca in echipa, insa ceea ce pare greu de inteles este faptul ca munca eficienta in echipa are loc atunci cand atat procesul cat si continutul actiunii se afla integral in sarcina echipei, cand sunt organizate si conduse de echipa insusi. Echipa inseamna liderul si oamenii sai si ei sunt co-responsabili sa contribuie la atingerea obiectivelor pe care le asteapta compania de la ei.Nu exista nici un lucru sau persoana care sa poata evolua de unul singur. Nici macar un sportiv. Performanta este o actiune colectiva si este o consecinta a unei interactiuni dintre mai multe persoane sau lucruri. Performanta inseamna cel mai bun rezultat obtinut de un sistem iar un sistem inseamna mai multe parti interdependente. Chiar si sportivii la probe individuale se antreneaza impreuna cu alti sportivi, ca sa aiba o referinta despre el si colaboreaza cu alte persoane pentru a fi intr-o forma maxima la intrecerea la care participa: antrenor, maseur, public…In sportul performanta colaborarea este una  dintre principalele competente care face diferenta intre performanta si nonperformanta. Insa in lumea de afaceri, managementul este frecvent privit ca o abordare individuala.

Tot intr-o abordare individuala l-am cunoscut pe Mihai cand isi cauta un coach pentru a fi un director de vanzari performant. Obiectivul era ca echipa de vanzari pe care o conduce sa atinga tintele de vanzari setate, ceea ce parea atunci a fi misiune imposibila pentru Mihai. Toata activitatea profesionala a lui Mihai era legata de vanzari dar ceea mi-a atras atentia inca de la inceput era faptul ca Mihai isi propusese sa lucreze cu un coach (sa se antreneze) intr-o varianta individuala pentru un obiectiv ce tinea de echipa. Timpul alocat pentru sesiunile de coaching era seara, dupa programul de lucru si sponsorizat de el. Mihai cauta solutii sa perfomeze, de unul singur, fara contributia celor din jurul sau. Aceasta era intr-adevar o misiune imposibila!

Prima provocare a lui Mihai a fost sa inteleaga ca performanta echipei pe care o conduce nu este doar responsabilitatea lui, ci este si responsabilitatea membrilor echipei. A doua provocare a fost sa colaboreze cu superiorii sai in atingerea obiectivului ; atfel el “vandut” conducerii ideea de colaborare si sprijin reciproc in atingerea obiectivelor commune – a propus conducerii sa fie sponsorul demersului de coaching. Ceea ce s-a si intamplat.

Dar procesul de transformare a lui Mihai dintr-un manager individual intr-un manager de echipa, era abia la inceput. Ca lider, Mihai a avut destul de multe comportamente ineficiente si solitare de inlocuit si aceeasi sarcina a avut-o si echipa. De la modul in care isi setau obiectivele si segmentau clientii, pana la modul in care aveau intalniri pentru feedback si evaluare a rezultatelor atinse.

In sedintele de echipa au descoperit faptul ca actioneaza avand la baza o convingere colectiva “de a accepta tot ceea ce vine de sus, de la sefi, fara drept de replica” – convingere vizibila atat in relatia lui Mihai cu superiorii sau cat si in relatia dintre membrii echipei si Mihai. Practic se refera la faptul ca sunt simpli executanti. Lucrand in echipa au inceput sa dezvolte competenta de a-si  asuma exprimarea unui punct de vedere ferm sau negocierea unei tinte, buget sau termen limita. Au inceput sa se provoace unul pe celalalt in atingerea de rezultate, largind astfel zona de interactiune dintre membrii echipei. Au gandit impreuna un sistem de monitorizare si feedback care sa le dea informatii in timp util despre statusul actiunilor intreprinse.

Sunt multi manageri pe care i-am cunoscut si care fac management individual dar tot ei sunt cei mai nemultumiti pentru ca membrii echipei nu colaboreaza, sau nu isi asuma responsabilitatile si rezultatele nu sunt atinse in parametrii asteptati.

Cred ca s-au scris mii de carti despre managementul echipei si munca in echipa, insa ceea ce pare greu de inteles este faptul ca munca eficienta in echipa are loc atunci cand atat procesul cat si continutul actiunii se afla integral in sarcina echipei, cand sunt organizate si conduse de echipa insusi. Echipa inseamna liderul si oamenii sai si ei sunt co-responsabili sa contribuie la atingerea obiectivelor pe care le asteapta compania de la ei.

 

 

 

Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.