The Prestige

Ar fi uÅŸor să înÅŸir stereotipurile unui model de recenzie “uzat”; să arunc cifre, statistici, date oficiale, să scriu că filmul a primit două nominalizări la Oscar, că a reuÅŸit să câÅŸtige alte trei nominalizări pentru diferite premii ÅŸi să strângă încă 14 astfel de recunoaÅŸteri cinematografice, că a fost regizat de Christopher Nolan (acelaÅŸi regizor pentru “Inception” ÅŸi “The Dark Knight”) cu un buget de aproximativ 40 de milioane de dolari, ÅŸi că a strâns încasări, în primul weekend de la lansare (17 octombrie 2006 la Hollywood ÅŸi Roma), de aproximativ 15 milioane de dolari.

Ar fi uÅŸor să scriu aÅŸa, uÅŸor ÅŸi superficial în acelaÅŸi timp. Pentru că un film că “The Prestige” nu cere o asemenea abordare critică, ci trebuie perceput. Pur ÅŸi simplu – receptat.

DemonstraÅ£ia de forţă ÅŸi viziune a lui Christopher Nolan, închistată în cele 130 de minute, atrage ochii ÅŸi mintea din cealaltă parte a ecranului, pentru a le închista ÅŸi pe ele într-o lume fascinantă.

Povestea aduce în atenÅ£ie relaÅ£ia dintre doi magicieni, Robert Angier (Hugh Jackman) ÅŸi Alfred Borden (Christian Bale), care îÅŸi trăiesc vieÅ£ile la extreme. Din prieteni ÅŸi asistenÅ£i de magician, cei doi devin rivali încrâncenaÅ£i ce dezvoltă o vendetă zguduitoare pentru Londra sfârÅŸitului de secol XIX.

În urma unui accident, unul din spectacole se termină rău, după ce Borden îÅŸi greÅŸeÅŸte partea de număr artistic ÅŸi soÅ£ia lui Angier moare. De aici, disputa de ego-uri ÅŸi aptitudini escaladează situaÅ£ii nebănuite, dublate de momentul de cotitură în dezvoltarea industrială prefigurată în film de rivalitatea dintre doi inventatori revoluÅ£ionari: Nikola Tesla ÅŸi Thomas Edison.

Pelicula nu te lasă să respiri ÅŸi ÅŸtii bine, încă de la început, că trebuie să te laÅŸi acaparat total de firul epic care împleteÅŸte rivalităţi, complexe, trădări, sentimente “prefabricate”. Åži totuÅŸi eÅŸti încercat să pui pauză după anumite secvenÅ£e, încruntat ÅŸi nedumerit, încercând să prinzi conexiunea unor “iluzii”, aÅŸa cum le numeÅŸte ajutorul lui Angier – Cutter (Michael Caine) – spunând despre el însuÅŸi că este un “inginer de iluzii” care se asigură că totul merge cum trebuie, când trebuie, cât trebuie.

VeÅ£i afla multe despre reacÅ£iile ÅŸi psihologia maselor faţă de acest spectacol, care de fapt este o industrie a magiei, cât se poate de mercantilă. VeÅ£i afla cum ÅŸi de ce oamenii vor să fie înÅŸelaÅ£i, ce presupune această industrie, cum funcÅ£ionează rotiÅ£ele, cum nu pot funcÅ£iona ele fără femeile frumoase (Rebecca Hall ÅŸi Scarlett Johansson) ÅŸi ce pregătiri presupune un simplu număr de magie.

De ce toate astea? Pentru prestigiu (the prestige – în engleză), pentru acel moment final ÅŸi cine fură spectacolul, pentru că din atâtea adevăruri, “ăsta e adevărul care contează”. E adevărul care va ÅŸoca. Va ÅŸoca prin simplitatea lui.