The Shining

The Shining”, in regia lui Stanley Kubrick, este o adaptare a romanului cu acelasi titlu, semnat de Stephen King.
Realizat in 1980, filmul reliefeaza povestea unei relatii paranormale dintre o famile aparent mediocra de americani si un hotel izolat undeva in munti.
Jack Torrance (Jack Nicholson), scriitor si cap de familie, accepta o slujba de ingrijitor al hotelului “Overlook”, situat in inima muntilor; convins ca aceasta mutare ii va fi de mare ajutor in cariera sa scriitoriceasca si ca ii va aduce si un plus de bani, Jack isi aduce sotia – Wendy Torrance (Shelley Duvall) – si fiul – Danny Torrance (Danny Lloyd) – pentru a petrece impreuna cele sase luni de contract, ca ingrijitor.
Locatia si constructia au ceva anume, prevestitor doar pentru cineva anume, ceva greu de pus in cuvinte astfel incat nici sa nu sperie clientii, dar nici sa nu ascunda trecutul.
Desi este pus in tema de catre director despre o anumita intamplare sumbra pentru hotel, Jack este mai mult decat incitat de locul in care isi va petrece urmatoarea jumatate de an. Aceasta perioada va dovedi insa, in trepte, ca ignoranta protagonistului va afecta enorm integritatea fizica, dar mai ales psihica a familiei sale.
Hotelul “Overlook” inseamna ceva mai mult decat simple caramizi asezate pe o fundatie, pentru ca locul pare sa “respire” si sa comunice prin fiecare incapere, reusind sa framante pana la dementa creierul lui Jack si sa-l arunce pe fiul sau, Danny, in nenumarate crize si sa-i acutizeze problema dublei sale personalitati. Situatia critica in care se gaseste familia Torrance pare sa aiba o singura iesire, in postura copilului, care se arata capabil de o legatura telepatica denumita “Shining”, prin care pustiul reuseste sa vada franturi din trecutul hotelului si viitorul lor acolo.
Forta filmului nu este data de tema paranormalului, suprauzata deja – tatal maniac ce ajunge sa isi vaneze propria familie, condus de fenomene sau spirite greu de explicat – ci de atingerea splendida a regizorului Kubrick, fapt ce se simte inca din primele imagini si sunete ale coloanei sonore. Stilul in care a gandit fiecare cadru si moment de sunet face ca Stanley Kubrick sa insufle o putere “tacuta” filmului, cu contributia exemplara a unui Jack Nicholson cu o mimica parca special construita pentru acest rol. Ramane emblematic pentru industria moderna a cinematografiei, cadrul din final cu Nicholson in punctul culminant al maniei, cand intre doua sipci de usa face dintr-o replica – o traire: “Here’s Johnny!”
E greu de ingradit acest film intr-o anumita categorie, pentru ca “The Shining” are si drama si actiune, putin mind-fucking, toate coordonate in stilul clasic al thriller-ului american – un peisaj ranforsat cu scene horror intr-adevar dure prin inteligenta impactului asupra ochiului, dar mai ales a mintii.
Lansat asadar in 23 mai 1980 (SUA), “The Shining” a pornit cu un buget de aproximativ 22 de milioane de dolari, pentru ca pana la sfarsitul anului sa insumeze incasari de peste 44 de milioane. Cu un timp de rulare de peste 140 de minute, un premiu castigat pentru cel mai bun actor – Scatman Crothers in rolul bucatarului-sef al hotelului si alte 5 nominalizari, in 1981, precum: “Cel mai bun regizor”, “Cea mai buna coloana sonora”, “Cel mai bun film horror” la festivalul“Saturn Award” dar si “Cel mai slab regizor” si “Cea mai slaba actrita” – Shelley Duvall la festivalul “Razzie Award”, “The Shining” este un film-etalon pentru cei carora le place sa tresara si sa isi auda inima ca o toba pe parcursul pelicului.