Vicii de lider

Leadership-ul, indiferent de valentele pe care le poate lua acest termen: pozitie ierarhica sau atributie, aduce in prim-plan procese de management foarte riscante. Trebuie sa recunoastem faptul ca pozitia de lider este una mult ravnita in mediile profesionale, insa nu toti cei care ajung sa detina o pozitie de conducere au aptitudini specifice care sa ii ajute in organizarea activitatilor si a echipei. Aceasta discutie o vom aborda, insa, cu o proxima ocazie.

Deocamdata ne adresam acelor lideri formali exceptionali, care isi coordoneaza singuri activitatea propriei companii si fata de care avem toata admiratia. Acestor manageri de top, le-am adresa urmatoarea intrebare: in ce masura considerati ca virtutile care au stat la baza ascensiunii dvs, incep sa devina, sau au devenit deja vicii?

Se cunoaste faptul ca disciplina, implicarea, rabdarea si controlul alcatuiesc un pachet de aptitudini specifice liderului, dar toate acestea au si o parte ascunsa, voi ati remarcat-o?

Iata cum unele virtuti superficial gestionate, se transforma in vicii:

  1. 1.      De la independenta in luarea deciziilor la izolarea si excluderea din echipa

Capacitatea de luare a unor decizii este trasatura dominanata a oricarui lider, calitate fara de care nu si-ar putea asuma aceasta titulatura.

Pe de alta parte intervine insa, urmatorul risc: din dorinta de a gasi o solutie cat mai rapida si eficienta, managerul pleaca cu problema acasa. Problema pe care o va analiza in permanenta: noaptea inainte de culcare, in week-end, in timp ce mananca sau petrece timp cu familia etc.

Odata gasita solutia, va trece direct la procesul de implementare, pe care-l va arunca direct pe umerii colegilor, producandu-se astel o ruptura intre el si restul echipei. Cei ce se vor ocupa de acest proces, necunoscand cu exactitate datele problemei si modalitatea in care a fost gandita solutia, vor risca sa comita numeroase greseli pe parcurs.

            Solutia in acest caz este comunicarea cu echipa principala si acordarea increderii meritate. Este extrem de importanta implicarea echipei in procesul de luare a deciziilor. O abordare potrivita ar fi o discutie de genul: “Cum vi se pare aceasta modalitate de rezolvare? S-a mai gandit cineva la ea? In cazul in care nu vi se pare in regula, ar fi util sa o discutam inainte de a trece la implementare.” Astfel, liderul isi antreneaza echipa intr-o munca creativa, care sa preia din presiunea decizionala ce sta pe umerii sai.

  1. 2.      De la capacitatea de solutionare a conflictelor la evitarea acestora

Visul oricarui lider este ca echipa sa, sa fie una unita si eficienta. Insa odata cu frumusetea complexitatii unui grup, sunt inevitabile aparitiile unor conflicte. In acest context, revenim cu o alta intrebare adresata liderilor de succes: cat de bine gestionati starile tensionate si conflictele din cadrul echipei sau companiei dvs.?

Ei bine, multi dintre liderii actuali, sunt persoane prea ocupate pentru a se mai ocupa de aceste probleme si reactioneaza impulsiv atunci cand le sunt semnalate. In aceste situatii, colegii cei mai loiali vor incerca sa ii protejeze si nu ii vor mai aduce la cunostinta situatiile exacte, adoptand solutii de moment. Astfel, vor ramane lucruri nediscutate, care vor macina continuu coeziunea echipei, iar “suflul exploziei” va fi mult mai puternic.

Citeste mai departe